نقشه برداری تاب آوری جامعه چیست؟

نقشه برداری تاب آوری جامعه چگونه است؟ نقشه برداری تاب آوری جامعه چگونه تسهیل می شود؟

نقشه برداری تاب آوری جامعه چیست؟

نقشه برداری تاب آوری جامعه چگونه است؟
Community Resilience Mapping: How To

استراتژی‌های خوب مبتنی بر تاب‌آوری آب و هوا که اعضای جامعه را ایمن نگه می‌دارد – این نتیجه نقشه‌برداری تاب‌آوری جامعه است. این فعالیت به اکتشاف و درک خطرات یک منطقه خاص برای تأثیرات آب و هوایی کمک می کند. ساکنینی که بیشتر در معرض خطر هستند را شناسایی می کند، جایی که یک جامعه از تاب آوری آب و هوایی قوی برخوردار است، و هم اینکه در کجا شکاف هایی از حیث  آمادگی تاثیرات آب و هوا وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقشه‌برداری تاب‌آوری جامعه و نحوه ترسیم آمادگی برای تأثیر آب و هوا در جامعه خود، بیشتر بخوانید.

با الهام از پروژه تاب‌آوری آب و هوا و تشویق آن به نقشه‌برداری تاب‌آوری جامعه، مجموعه قوانین آب و هوا این فعالیت را در قالب یک رویداد اجتماعی محلی انجام داده است. پاسخ مشتاقانه، مشارکت و نتایج بسیار زیاد بود، بنابراین جمع اکنون چشم اندازی از این روند دارد که در سراسر ایالت تکرار می شود.

چرا نقشه برداری تاب آوری جامعه؟

جوامع از نقشه برداری تاب آوری جامعه چه چیزی می توانند به دست آورند؟ این امر باعث می شود اعضای جامعه درک خوبی از اینکه چه کسی و چگونه در جامعه خود بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد، داشته باشند.

اعضاء جامعه از آنچه در حال حاضر برای ایمن نگه داشتنِ مردم و سایرین در جامعه وجود دارد، آگاهی کسب خواهند کرد. همچنین به تعیین دقیق و اولویت‌بندیِ راه‌حل‌های سازگاری با آب‌وهوا کمک می‌کند که تأثیرات ویژه‌ای که برای افرادِ بیشتر در معرض خطر وجود دارد را کاهش خواهد داد.

نتیجه این است که اعضای جامعه با وضوح در مورد تأثیرات آب و هوایی محلیِ غیرقابل اجتناب به خانه بروند. با این حال، به جای احساس ناتوانی، ما می خواهیم اعضای جامعه از آنچه قبلاً انجام شده و آنچه می توان انجام داد مطلع شوند. آنها احساس می کنند که شنیده می شوند و قدرت ایجاد تغییر در جامعه خود دارند و آماده هستند تا فعالانه به ترویج و توسعه راه حل های الهام گرفته از فعالیت کمک کنند.

نقشه برداری تاب آوری جامعه چیست؟
نقشه برداری تاب آوری جامعه چیست؟

این فعالیت، تریبونی را برای جوامع فراهم می سازد تا ترس، ناامیدی، دانش و تجربه زیسته خود را از تأثیرات آب و هوای محلی بیان کنند.

علاوه بر این، این فرصت را فراهم می سازد تا راه حل های مورد نیاز و مورد نظر را برای خود به بارش افکار بگذارند.  این اولین گام خوب برای درگیر کردنِ افراد با موضوع سازگاری با آب و هوا است، ارتباط عاطفی بین گروه ایجاد می‌کند و می‌تواند به اعضای جامعه ای باانگیزه، فعال و متعهد منجر شود.Community Resilience Mapping: How To

نقشه برداری تاب آوری جامعه چیست؟

نقشه‌برداری تاب‌آوری جامعه فعالیتی است که برای اطمینان از استراتژی‌های تاب‌آوری آب و هوایی خوب که اعضای جامعه را ایمن نگه می‌دارد، استفاده می‌شود.

نحوه تعامل خطرات و آسیب پذیری آب و هوا در یک جامعه خاص را نشان می دهد.

نقشه‌های تاب‌آوری را که به‌طور مؤثر تلاش‌های سازگاری با داده‌های محیطی، فیزیولوژیکی، اجتماعی- اقتصادی و تجربی را جمع‌آوری می‌کند و به کاهش عوامل خطر ترکیبی، به‌ویژه برای کسانی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، کمک می‌کند.

نقشه‌های تاب‌آوری همچنین منابع قدرت و ظرفیت تطبیقی ​​را که جوامع باید از آنها استفاده کنند برجسته می سازند. دانستن این دارایی‌ها به اطلاع‌رسانیِ راه‌حل‌های عملی و مبتنی بر جامعه کمک می‌کند و ابتکارات تاب آوری را شناسایی می‌کند که افراد بومی می‌توانند نسبت به برخورداری از آن احساس غرور کنند.

تمرکز فقط روی آسیب پذیری نیست. نقشه‌برداری آب و هوا همچنین نمونه‌هایی را بررسی می‌کند که نشان می‌دهد چگونه یک جامعه در حال حاضر به تأثیرات آب و هوایی قفل شده پاسخ می‌دهد و آماده است. و از طریق برجسته کردنِ شکاف ها – چه منطقه ای برای آن آماده نیست و چه کسی ایمن نیست – راه حل های لازم برای سازگاری با آب و هوا را قابل پیش بینی و محقق می کند.

می توان از آن برای بررسیِ تمامیِ تأثیرات آب و هوایی که یک جامعه تجربه می کند و در معرض خطر است، یا فقط برخی و  فقط یک مورد استفاده کرد. به عنوان مثال، یک نقشه تاب آوری ممکن است فقط تأثیر امواج گرما را بر جامعه خود در نظر بگیرد.

نقشه برداری تاب آوری جامعه چگونه تسهیل می شود؟

نقشه تاب آوری از طریق بارش فکری اعضای جامعه در چهار حوزه ایجاد می شود:

  • قرار گرفتن در معرض: کاوش اثرات مختلف آب و هوا
  • حساسیت ها: چه کسانی/ کدام مناطق بیشتر در معرض خطر هستند
  • دارایی ها: آنچه در حال حاضر برای پاسخگویی و کاهش اثرات وجود دارد
  • ظرفیت تطبیقی: شکاف ها کجا هستند

اگر تعداد اعضاء گروه کمتر از شش نفر است، توصیه می کنیم همه با هم بارش فکری را صورت دهند. اگر تعداد بیشتری وجود دارد، شرکت‌کنندگان را به گروه‌های چهار تا شش نفره تقسیم کنید تا درباره هر جنبه بحث و مستندسازی کنید.

اگر هر یک از این گروه ها یک تسهیل کننده آشنا با فرآیند داشته باشند، یا یک یا دو تسهیل کننده شناور وجود داشته باشد، کمک کننده خواهد بود. پس از بحث‌های جداگانه، از اعضای گروه بخواهید که «گزارش دهند» تا یک رکورد کلی ایجاد کنند و تمام اطلاعات را جمع‌آوری نمایند.

این فعالیت حداقل ۱.۵ تا ۲ ساعت طول می‌کشد، اما می‌توان آن را در ساعات بیشتری پخش کرد و در موارد جداگانه دوباره بازدید یا تکرار کرد.Community Resilience Mapping: How To

با توضیح دادن به همه افراد حاضر در اتاق شروع کنید که نقشه تاب آوری جامعه چیست، اهداف و فرآیندها، از جمله مواردی که در هر بخش باید در نظر گرفته شود و نحوه مستندسازی آن برای ارائه بازخورد چیست.

Community Resilience Mapping: How To
Community Resilience Mapping: How To

این فرآیند بسته به تعداد افراد و منابع موجود می تواند متفاوت باشد. می تواند به هر اندازه که شما می خواهید رسمی یا غیر رسمی باشد. این کار را می توان با استفاده از کاغذ قصابی، تخته سفید، سه پایه یا پرینت نقشه واقعیِ منطقه برای مستندسازی افکار و ایده ها و شروع به احیاء نقشه کرد. از طرف دیگر، می‌توان آن را به‌صورت آنلاین با استفاده از Google Doc یا Miro Board قابل ویرایش و تصویری از نقشه آنلاین تسهیل نمود.

Community Resilience Mapping: How To

Good climate resilience strategies that keep community members safe – this is the outcome of Community Resilience Mapping

The activity aids the exploration and understanding of a specific area’s risk to climate impacts. It identifies the residents most at risk, where a community’s has strong climate resilience, and where the gaps are in its climate impact readiness Read on for more on community resilience mapping and how to map your community’s climate impact preparedness

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا