دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 86440 |
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۳۳ |
34 بازدید
۰
2
پ

تاب آوری خانواده شامل مسیرهای سازگاری متنوعی است که در طول زمان گسترش می یابد.

مسیرهای تاب آوری خانواده

چالش های نوظهور و مسیرهای تاب آوری در طول زمان

ترجمه: ساقی ارجمند، روانشناس

بیشتر عوامل استرس زای اصلی صرفاً یک رویداد کوتاه مدت نیستند، بلکه مجموعه پیچیده ای از شرایط در حال تغییر با تاریخ گذشته و یک دوره آینده هستند (راتر، ۱۹۸۷).

به عنوان مثال، ریسک و تاب آوری در طلاق شامل فرآیندهای خانوادگی در طول زمان می شود: از تشدید تنش های قبل از طلاق تا جدایی، توافق نامه های طلاق قانونی و حضانت، سازماندهی مجدد خانواده ها و تنظیم مجدد روابط والدین و فرزند (گرین، اندرسون، فورگچ، دیگارمو، و هترینگتون، ۲۰۱۲؛ والش، ۲۰۱۶).

اکثر کودکان و خانواده‌هایشان با فشارهای مالی، تغییرات سکونتگاهی، ازدواج مجدد والدین و تشکیل خانواده ناتنی دچار تغییرات مخرب بعدی می‌شوند.

مطالعات طولی نشان می‌دهد که تاب‌آوری کودکان تا حد زیادی به فرآیندهای حمایتی خانواده در طول زمان بستگی دارد: چگونه والدین و خانواده‌های گسترده‌شان استرس را هنگام عبور از این چالش‌ها و ایجاد شبکه‌های والدگریِ مشارکتی در بین خانواده‌ها مهار می‌کنند.

نیازهای روانی اجتماعی برای یک موقعیت نامطلوب، همچون بیماری جدی، ممکن است با سیر تکاملی شرایط مختلف متفاوت باشد (رولاند، ۲۰۱۸).

برای مثال، یک بحران پزشکی ممکن است با موارد زیر همراه باشد: بهبودی کامل با از سرگیری زندگی عادی. مسیر ناتوانی های مداوم (مثلاً با سکته مغزی)؛ یک دوره رولر کوستر بهبودی و عود (به عنوان مثال، با سرطان)؛ یا یک دوره رو به وخامت (به عنوان مثال، با بیماری آلزایمر).

با توجه به این پیچیدگی ها، استراتژی های متنوع ممکن است بسته به تناسب آنها با چالش های نوظهور، در طول زمان کم و بیش مفید باشند.

در ارزیابی تاب‌آوری خانواده، بررسی نحوه برخورد خانواده‌ها با وضعیت نامطلوب، واکنش فوری و راهبردهای مقابله‌ای بلندمدت مهم است.

تلاش‌های اولیه که در کوتاه‌مدت کاربردی هستند، ممکن است سخت‌تر شوند و در طول زمان ناکارآمد باشند.

چالش های نوظهور و مسیرهای تاب آوری در طول زمان
چالش های نوظهور و مسیرهای تاب آوری در طول زمان

به عنوان مثال، با حمله قلبی پدر، یک خانواده باید به سرعت منابع را بسیج کند و برای مقابله با بحران کنار هم جمع شوند، اما اگر اعضای خانواده تا مدت ها پس از بهبودی پدر همچنان روی او شناور باشند، ممکن است ناسازگار شود.

خانواده ها برای توجه به اولویت ها و سایر نیازها باید دنده خود را تغییر دهند!

به همین ترتیب، عود مجدد نیاز به تنظیم مجدد تاب آور دارد. بنابراین تاب آوری خانواده شامل مسیرهای سازگاری متنوعی است که در طول زمان گسترش می یابد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید