سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-18
کد خبر: 87005 |
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۲۰ |
54 بازدید
۰
1
پ

در این مطلب به چند نکته مهم پیرامون چگونگی تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار خواهیم پرداخت.

راهنمای والدین جهت ایجاد تاب آوری

تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار: در اینجا چند نکته برای چگونگی تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار وجود دارد.

ارتباطات اجتماعی: حتی زمانی که نمی توانید با هم باشید در ارتباط باشید

وقتی با خانواده، دوستان و همسایگانی که با آنها روابط مثبت داریم، در ارتباط باقی می‌مانیم، رسیدگی به چالش‌های فرزندپروری آسان‌تر است. داشتن افراد دلسوز در زندگی به ما کمک می‌کند احساس امنیت، اعتماد به نفس و قدرت داشته باشیم. اکنون، وقتی باید فاصله را حفظ کنیم تا همه را ایمن نگه داریم و نمی توانیم به خانه یکی از اقوام برویم یا با دوستان در زمین بازی ملاقات کنیم، باید راه هایی برای حفظ این ارتباطات پیدا کنیم.

  • حداقل یک بار در روز با افرادی که برایتان مهم هستند و به شما اهمیت می‌دهند، ارتباط برقرار کنید، حتی اگر فقط یک تماس تلفنی کوتاه، تبادل متنی یا چت ویدیویی باشد. تا جایی که می توانید، مکالمه طولانی تری داشته باشید.
  • به فرزندان خود کمک کنید همین کار را انجام دهند. برای کودکان خردسال تاریخ‌های پخش ویدیویی تعیین کنید و بچه‌های بزرگ‌تر را تشویق کنید تا با دوستان و اعضای خانواده‌شان پیام کوتاه، تماس و چت ویدیویی داشته باشند.
  • با همسایگان تماس بگیرید تا آنها را بررسی کنند، به خصوص آنهایی که مسن تر هستند، تنها زندگی می کنند یا مشکلات پزشکی دارند. در مواقع استرس، دانستن اینکه به دیگران کمک می کنید می تواند بسیار لذت بخش باشد.
  • کودکان همچنین از فرصت‌های کمک به دیگران قدردانی می‌کنند، بنابراین تا جایی که می‌توانید آن‌ها را در نظر بگیرید.
  • برای همسایه‌هایی که در حال قدم زدن هستند، پیام‌هایی با گچ بنویسید، یادداشت‌های دوستانه را کنار صندوق‌های پستی ساختمان خود بگذارید، یا در فعالیت‌های اجتماعی مانند گذاشتن خرس عروسکی در پنجره‌تان و جستجوی خرس‌های عروسکی در پنجره‌های دیگر وقتی برای پیاده‌روی می‌روید، شرکت کنید.
5 راه برای شروع ایجاد تاب آوری در خانه
تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار

پشتیبانی قوی: در صورت نیاز کمک بگیرید

حتی قبل از این بحران، بسیاری از خانواده‌ها نگران پرداخت قبوض، داشتن سرپناه امن، دریافت مراقبت‌های بهداشتی و تهیه غذا و پوشاک برای فرزندان خود بودند. اکنون افراد بیشتری با این چالش ها روبرو می شوند که بسیاری از آنها برای اولین بار است. به دست آوردن آنچه فرزندانمان نیاز دارند، حتی زمانی که به معنای درخواست کمک باشد، یکی از مهم ترین کارهایی است که والدین می توانند انجام دهند.

  • در مورد مزایا و خدماتی که زمانی که افراد در جامعه شما به کمک نیاز دارند در دسترس هستند، بیاموزید. اگر این بروشور را از سازمانی در جامعه خود دریافت کرده اید، آنها می توانند منبع عالی اطلاعات در مورد منابع محلی باشند.
  • اگر در مورد سلامت روان خود (یا سلامت روان یکی از عزیزانتان) نگران هستید، کمک در دسترس است. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا دریابید که چگونه می توانید از طریق تلفن یا آنلاین به درمان دسترسی داشته باشید.
  • همه ما می توانیم کمک کننده باشیم. اقدامات کوچکی مانند خرید مواد غذایی برای کسانی که قادر به انجام این کار برای خود نیستند، می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند.
  • و همه ما گاهی به کمک نیاز داریم. می تواند سخت باشد که بپرسم. به هر حال بپرسید – شما کار درست را برای فرزندان خود انجام خواهید داد.

دانش فرزندپروری و رشد کودک: درک کنید که فرزندتان اکنون به چه چیزی نیاز دارد

دانستن اینکه با بزرگ شدن کودکان چه انتظاراتی دارید، کار والدین بودن را بسیار آسان می کند. اکنون روال منظم کودکان مختل شده است، زیرا مراقبت از کودکان و مدارس بسته می شود و خانواده ها تمام روزها را با هم در خانه می گذرانند، یا والدین باید علیرغم خطراتی که برای سلامتی آنها وجود دارد به کار خود ادامه دهند. یادگیری آنچه که کودکان باید به بهترین شکل ممکن انجام دهند به ما کمک می کند تا آنها را به شیوه ای مثبت هدایت کنیم.

برنامه های روزانه برای والدین و کودکان آرامش بخش است. به عنوان مثال، کودکان نوپا با وعده‌های غذایی منظم، زمان بازی، زمان چرت زدن، زمان حمام کردن و زمان خواب پیشرفت می‌کنند. اشکالی ندارد که گاهی اوقات از برنامه خارج شوید و کمی بی نظم باشید و سپس در صورت امکان به روال عادی خود بازگردید.

به عنوان والدین به احساسات خود توجه کنید. بچه های شما چه کاری انجام می دهند که به شما احساس خوبی می دهد؟ چه چیزی برای شما ناامید کننده تر است؟ آنها به چه چیزی به خوبی پاسخ می دهند و چه چیزی باعث درگیری بیشتر می شود؟ در کدام نبردها باید بجنگید و در حال حاضر چه چیزی را می توانید رها کنید؟ کجا به چند استراتژی جدید نیاز دارید، و چه کسی می توانید برای کمک به این استراتژی ها مراجعه کنید؟
حتی کودکان خردسال نیز می توانند غم و اندوه را تجربه کنند. اگر خانواده‌تان عزیزی را از دست داده‌اند یا نگران کسی هستید که خیلی بیمار است، با فرزندانتان در مورد احساسشان صحبت کنید.

در مورد آنچه در هر مرحله از توسعه انتظار می رود، بیاموزید. منابع مفیدی که توسط پزشکان اطفال و کارشناسان رشد کودک ایجاد شده اند عبارتند از:
برای والدین نوزادان، کودکان نوپا و پیش دبستانی: https://www.zerotothree.org/parenting یا www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones
تمام مراحل توسعه: https://healthychildren.org/ یا childdevelopmentinfo.com

شایستگی اجتماعی و عاطفی کودکان: سلامت عاطفی و رابطه ای کودک خود را ایجاد کنید

با رشد کودکان، آنها باید یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را مدیریت کنند. آنچه را که احساس می کنند و تجربه می کنند، بیان کنند. و روابط سالمی با همسالان و بزرگسالان خود ایجاد کنند. وقتی همه در حال تجربه اضطراب و استرس هستند، سخت تر است. برخی از کودکان در مدیریت استرس خود با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد – و این می تواند منجر به رفتارهای منفی مانند پرخاشگری فیزیکی یا دور شدن از نزدیکان شود. کمک به کودکان برای درک و بیان مثبت احساسات خود، اکنون تنش را کاهش می‌دهد و مهارت‌های ارتباطی را که در طول زندگی به آنها نیاز دارند، ایجاد می‌کند.

  • کودکان خردسال این مهارت ها را بیشتر از طریق تمرین با والدین خود ایجاد می کنند. توجه به آنها در حال حاضر منجر به فرزندانی با اعتماد به نفس و توانمندتر می شود.
  • نوزادان به سطوح استرس والدین و مراقبین خود و اختلال در روال معمول خود حساس هستند. تا می توانید ثابت و آرام باشید. برای کودکتان صحبت کنید، آواز بخوانید و بخوانید و ببینید که او چگونه به شما پاسخ می دهد.
  • کودکان نوپا مخصوصاً به توجه زیادی نیاز دارند – تا جایی که می توانید پیشنهاد دهید، در غیر این صورت احتمالاً به روش های کمتر مثبت آن را دریافت خواهند کرد. “۳۰ آغوش در روز” یک هدف عالی است.
  • خواندن با هم فوق‌العاده است، و برای بچه‌های بزرگ‌تر که می‌توانند به نوبت کتاب‌خوان باشند، به همان اندازه خوب است که برای بچه‌های کوچک‌تر که نیاز به خواندن دارند. بچه های بزرگتر ممکن است بخواهند با شما یا با بچه های کوچکتر آواز بخوانند یا برقصند.
ایجاد تاب آوری خانواده
تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار

از کودکان بپرسید که در مورد چه چیزی نگران هستند. اجازه دهید در مورد ترس های خود یا در مورد دلتنگی دوستان خود صحبت کنند و در مورد آنچه در جهان می گذرد بپرسند. به آنها کمک کنید بفهمند که احساساتشان خوب است.

یک چیز دیگر. غرق شدن در نصیحت، حتی نصیحت خوب، آسان است. در اینجا یک لیست بسیار کوتاه وجود دارد که می توانید آن را روی یخچال قرار دهید یا در تلفن خود ذخیره کنید:

  • مراقبت از خود برای شما و فرزندانتان خوب است. شما نمی توانید از یک فنجان خالی چیزی بریزید.
  • با خودت مهربان باش. هیچ کس والدین کاملی نیست و برخی روزها بهتر از روزهای دیگر خواهند بود.
  • به فرزندان خود توجه مثبت کنید، لحظات شادی و خنده را به اشتراک بگذارید و به آنها کمک کنید احساسات خود را کشف کنند. ساختار خوب است، اما تاب آوری نیز خوب است!
  • در ارتباط باشید و به فرزندان خود کمک کنید تا با افراد مهم زندگی شما ارتباط برقرار کنند.
  • کمک بخواهید و به دیگران نیز کمک کنید.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.