شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 86556 |
تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳ |
32 بازدید
۰
1
پ

توجه، مهارتی است که در طول زمان رشد می کند. مقاله ما در مورد یادگیریِ توجه توضیح می دهد که چگونه می توانید از بازی برای کمک به کودک اوتیستیک خود در ایجاد این مهارت استفاده کنید.

یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک

یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک منجر به تاب آوری می شود

کارگروه آموزش رسانه تاب آوری ایران

نکات کلیدی در این مطلب:

کودکان و نوجوانان اوتیستیک مهارت‌های خود را با سرعت‌هایی مختلف و به ترتیبی متفاوت از کودکان در حال رشد، توسعه می‌دهند.
کودکان و نوجوانان اوتیستیک نیز ممکن است به طور متفاوتی با افراد ارتباط برقرار کنند.
تمرکز بر نقاط قوت و علایق راه خوبی برای کمک به یادگیری کودکان و نوجوانان اوتیستیک است.

رشد و اوتیسم

کودکان اوتیستیک ممکن است مهارت‌های خود را با سرعت‌های متفاوتی نسبت به سایر کودکان در حال رشد توسعه دهند. آنها همچنین ممکن است مهارت های خود را به ترتیبی متفاوت از سایر کودکان توسعه دهند.

به عنوان مثال، کودکان اوتیستیک ممکن است در حدود ۱۲ ماهگی شروع به استفاده از چند کلمه واحد کنند و سپس با بزرگتر شدن، زبانشان را متفاوت از کودکانِ در حال رشدِ معمولی توسعه دهند. یا ممکن است بتوانند الفبا را بخوانند یا بیشتر از ۲۰ بشمارند، اما ممکن است نتوانند از زبان برای هرگونه درخواست یا سلام کردن استفاده کنند.

برخی از کودکان اوتیستیک در زمینه‌های خاصی، مانند نام‌گذاری رنگ‌ها، به خاطر سپردن مسیرهای رسیدن به مکان‌های آشنا، یا تشخیص کلمات در سوپرمارکت، نقاط قوت خود را پیدا می‌کنند. اما ممکن است همیشه نتوانند این نقاط قوت را تعمیم دهند. این بدان معنی است که آنها ممکن است نتوانند از نامگذاری رنگ ها به پاسخ دادن به سؤالات مربوط به رنگ های یک تصویر یا از تشخیص کلمات به سمت خواندن کتاب بروند.

یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک
یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک

اگر نقاط قوت و توانایی های کودک اوتیستیک خود را شناسایی کنید، می توانید با این نقاط قوت به کودک خود کمک کنید تا مهارت های جدیدی را توسعه دهد.

تعامل، توجه مشترک و اوتیسم

کودکان اوتیستیک ممکن است به روشی متفاوت از سایر کودکانِ در حال رشد با افراد ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، کودکان اوتیستیک ممکن است به نام خود پاسخ ندهند، وقتی کسی به آنها لبخند می زند لبخند نمی زند، یا متوجه حالات چهره خود نمی شود. اما آنها اغلب راه خود را برای اطلاع دادن به والدین خود ایجاد می کنند، اگرچه ممکن است از حرکاتی که معمولاً کودکان در حال رشد استفاده می کنند استفاده نکنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به جای اینکه به مراقبان خود چیزی جالب نشان دهند، دست والدین خود را هدایت کنند.

کودکان اوتیستیک اغلب در توجه مشترک، که استفاده از تماس چشمی و حرکات برای به اشتراک گذاشتن تجربیات با دیگران است، مشکل دارند. این مشکلات می تواند رشد مهارت های ارتباطی و زبانی را برای کودکان اوتیستیک دشوارتر کند. به عنوان مثال، اگر والدینی به تصویر یک سگ اشاره می کنند، اما کودک به قسمت دیگری از تصویر علاقه مند است، ممکن است برای کودک سخت تر باشد که ارتباط بین تصویر سگ و کلمه “سگ” را بیاموزد. .

توجه، مهارتی است که در طول زمان رشد می کند. مقاله ما در مورد یادگیریِ توجه توضیح می دهد که چگونه می توانید از بازی برای کمک به کودک اوتیستیک خود در ایجاد این مهارت استفاده کنید.

زبان، ارتباطات و اوتیسم

بسیاری از کودکان اوتیستیک مهارت های زبانی را با سرعت و ترتیب متفاوتی نسبت به کودکان در حال رشد توسعه می دهند. این بدان معنی است که آنها ممکن است متوجه نشوند که شما به آنها چه می گویید یا ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشند. برای برخی از کودکان اوتیستیک استفاده از زبان گفتاری برای درخواست چیزها یا گفتن افکار یا احساسشان به دیگران دشوار است.

تفاوت در ارتباطات می تواند موقعیت های اجتماعی مانند بازی با کودکان دیگر را کمی دشوارتر کند.

شما می توانید از استراتژی هایی مانند نقش آفرینی و مُدل سازی ویدئویی برای ایجاد مهارت های اجتماعی برای کودکان اوتیستیک استفاده کنید. این استراتژی‌ها همچنین می‌توانند به ایجاد مهارت‌های اجتماعی برای نوجوانان اوتیسمی و مهارت‌های مکالمه برای آنها کمک کنند.

مهارت های سطح بالا و اوتیسم

ما برای انجام کارهای روزانه مانند همکاری با دیگران و اولویت بندی کارها به مجموعه ای از مهارت ها و توانایی های سطح بالا نیاز داریم. این مهارت ها عبارتند از:

  • توجه کنید
  • کنار آمدن با تغییر
  • سازماندهی، مدیریت زمان و به خاطر سپردن چیزها
  • مدیریت احساسات
یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک
یادگیری و رشد کودکان و نوجوانان اوتیستیک

این مهارت ها در طول زمان رشد می کنند و تحت تأثیر سایر مهارت ها مانند زبان و تفکر قرار می گیرند.

کودکان اوتیستیک اغلب این مهارت‌های سطح بالا را با نرخ‌های متفاوتی نسبت به سایر کودکان در حال رشد توسعه می‌دهند.

این تفاوت‌ها می‌تواند بر یادگیری کودکان اوتیستیک و توانایی آنها برای نشان دادنِ آنچه از بزرگسالان آموخته‌اند تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، یک کودک ممکن است بتواند یک داستان خبری را برای تکالیف جغرافیا خلاصه کند، اما در شروع کار مشکل داشته باشد، یا ممکن است تکالیف ریاضی و انگلیسی داشته باشد و در اولویت بندی اینکه کدام یک را اول انجام دهد مشکل داشته باشد، یا حتی ممکن هم است انجام دهد. مشکل در کنار آمدن با زمانی که مرتکب اشتباه می شوند می باشد.

برخی از کودکان اوتیستیک باید برای یادگیری و توسعه این مهارت ها تا بزرگسالی سخت تلاش کنند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید