یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-12
کد خبر: 29447 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۲۱ |
203 بازدید
۰
5
پ

انواع تاب آوری و اهمیت آن: تاب آوری تعریف شده و انواع تاب آوری از جمله تاب آوری روانی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی معرفی می‌شود و اهمیت تاب آوری در انواع آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. راهنمای مطالعه Toggle انواع تاب آوری و اهمیت آن تاب آوری و انواع آن اهمیت تاب آوری و انواع […]

انواع تاب آوری و اهمیت آن: تاب آوری تعریف شده و انواع تاب آوری از جمله تاب آوری روانی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی معرفی می‌شود و اهمیت تاب آوری در انواع آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع تاب آوری و اهمیت آن

تاب آوری ظرفیت انعطاف‌پذیری افکار، احساسات و رفتارها در مواجهه با اختلالات زندگی یا دوره‌های طولانی فشار، توصیف شده است. به طوری که بعد از پشت سر گذاشتن دشواری، قوی‌تر، دانا‌تر و تواناتر شویم. انواع تاب آوری و اهمیت آن انواع تاب آوری و اهمیت آن

دیکشنری اکسفورد دو تعریف برای کلمه تاب آوری دارد:

  1. توانایی تحمل و بهبود یافتن سریع پس از مشکلات و سختی ها.
  2. قابلیت ارتجاعی یک ماده یا جسم برای بازگشت به شکل اولیه.

در کل می توان چنین استنباط کرد که انواع تاب آوری توانایی سازگاری در برابر ناملایمات زندگی است. انواع تاب آوری و اهمیت آن انواع تاب آوری و اهمیت آن

عواملی چون جهان بینی افراد، در دسترس بودن و کیفیت منابع اجتماعی و راهبردهای خاص مقابله ای نقش مهمی در تاب آوری افراد ایفا می کنند.

انواع تاب آوری و اهمیت آن
انواع تاب آوری و اهمیت آن

تاب آوری و انواع آن

وجود انسان از ابعاد زیادی تشکیل شده، به همین خاطر انواع تاب آوری نیز وجود دارند که برای مراقبت از خود در موقعیتهای چالش برانگیز باید آنها را توسعه دهیم.

انواع تاب آوری عبارتند از:

  • تاب آوری روانی.
  • تاب آوری عاطفی.
  • تاب آوری فیزیکی.
  • تاب آوری اجتماعی.

اهمیت تاب آوری و انواع آن

مشکلات و چالشهای زندگی می تواند به وسعت روابط انسان باشد. به همین خاطر هر کدام از انواع تاب آوری در موقعیت های خاص به شما کمک می کند تا ظرفیت و توانایی کنار آمدن با چالشها و مشکلات خود را گسترش دهید.

در ادامه به بررسی اهمیت تاب آوری در انواع آن می پردازیم.

تاب آوری روانی 

تاب آوری روانی به جای فکر کردن به خود چالشها و مشکلات، توانایی تمرکز بر کاری که می توانیم در مقابل مشکلات و چالشها انجام دهیم را به ما می دهد.

تاب آوری روانی مانند یک زره قوی از ما در برابر تأثیرات مسائل خارج از کنترل ما محافظت می کند. هر چه بیشتر تاب آوری روانی را تمرین کنیم، زره ما قوی تر می‌شود و احتمال اینکه در زندگی خود تحت تأثیر تجربیات منفی قرار بگیریم، کمتر می شود.

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می‌توان این توانایی را توسعه داد. از جمله از طریق آموزش، آگاهی، تغذیه و ورزش مناسب، خوش‌بینی، استراتژی‌های خود تنظیمی و شبکه‌های حمایت اجتماعی. انواع تاب آوری و اهمیت آن

تاب آوری عاطفی 

تاب آوری عاطفی توانایی بهبود سریع از استرس عاطفی است. تاب آوری عاطفی به شما این توانایی را می دهد تا بعد از وقوع یک موقعیت منفی، خودتان را با آن سازگار کنید و به حالت قبل برگردید. نه اینکه اجازه دهید موقعیت منفی شما را تحت تأثیر قرار داده و بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

تاب آوری عاطفی بر اساس سه اصل مهم بنا شده است:

خودآگاهی

دانستن اینکه چه احساسی دارید، چرا آن را احساس می کنید و چگونه می توانید آرام شوید یا دیدگاه خود را تغییر دهید.

خود مدیریتی

احساسات خود را به روشی سالم مدیریت کنید تا بتوانید احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

شفقت به خود

باید وقتی اشتباه می کنید یا با مشکلی دست و پنجه نرم می کنید، با خودتان مهربان باشید.

تاب آوری اجتماعی 

تاب آوری اجتماعی توانایی یک فرد یا گروه برای حفظ روابط اجتماعی در زمان بحران است. تاب آوری اجتماعی را می توان به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از مشکلات سلامت روان، اختلالات مصرف مواد و خودکشی در نظر گرفت.

 انواع تاب آوری و اهمیت آن
انواع تاب آوری و اهمیت آن

این تاب آوری برای کمک به افراد برای بهبودی از رویدادهای آسیب زا و تجربه تغییرات مثبت در زندگی بسیار مهم است.

تاب آوری فیزیکی 

تاب آوری فیزیکی به توانایی بدن برای سازگاری با چالش‌ها، حفظ استقامت و قدرت، همچنین بازیابی سریع و کارآمد کمک می کند. این توانایی برای عملکرد مناسب و بهبودی در هنگام مواجهه با بیماری، تصادف یا سایر اختلالات فیزیکی مهم است.

تحقیقات نشان می دهد که تاب آوری فیزیکی نقش مهمی در پیری سالم ایفا می کند. زیرا افراد در سن پیری با مسائل پزشکی و نارسایی های فیزیکی مواجه می شوند.

انتخاب سبک زندگی سالم، ارتباط با دوستان و همسایگان، تنفس عمیق، اختصاص زمان مناسب برای استراحت و ریکاوری و درگیر شدن در فعالیت‌های لذت‌بخش در تاب آوری فیزیکی نقش مهمی ایفا می کنند.

  • کاری از تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان

منابع

https://languages.oup.com

https://www.apa.org/topics/resilience

https://www.everydayhealth.com/wellness/resilience

https://communityindustrygroup.org.au

https://www.believeinmind.com/self-growth

https://www.counselling-directory.org.uk

 

 

https://iraniansocialworkers.ir/site/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d8%a2%d9%86/

منبع: خانه تاب آوری ایرانیان

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید