دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 82673 |
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶ |
339 بازدید
۰
10
پ

قسمت سوم از سلسله یادداشت های “تأملاتی فلسفی در باب عشق” با موضوع “حل معادله دو مجهولی عشق” که به همت مجتبی اسلامی “پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی” به رشتۀ تحریر درآمده است منتشر می شود.

تاملاتی فلسفی در باب عشق؛ حل معادله دو مجهولی عشق

ارتباط، شرط لازم رابطه‌ی عاشقانه هست اما شرط کافی نیست و آنچه که منجر به عشق می‌شود، انتقال است نه ارتباط.

انتقال X (معشوق) از موضعی خنثی و بی‌تفاوت به موضعی سوگیرانه، رخنه کننده و شکاف دهنده.

این وجه انتقال هست که دوستی را از عشق متمایز می‌کند. در دوستی، دیگری یعنی x (با حرف کوچک) انتقالی که در وجود y (با حرف کوچک) پیدا می‌کند، انتقالی درگیرانه، شکاف دهنده و متلاشی­ کننده در درون y نیست و برای همین است که در دوستی، دیگری یعنی x با بزرگ دیگری در عشق یعنی X متفاوت است.

این X (معشوق) به دلیل انتقالی که در درون y (عاشق) پیدا کرده به جایگاه خاصی در دریافت ناخودآگاه y دست پیدا می‌کند و عشق مانند رویا، ناخودآگاه را بیرون می‌ریزد ‌و به معرفت y نسبت به ابعاد وجودی‌اش غنا می‌بخشد.

X به دلیل همین جایگاهی که درونش ایستاده، درگیری‌ای را درون او ایجاد می‌کند که به رنج و درد او منجر می‌شود و همین رنجی که در تقابل با X در درون y پیدا می‌شود، معنای عشق را متبلور می‌کند و لذتی وافر از این رنج، نصیبش می‌شود و عشق در همین رنجوری، بُرٌندگی، شکاف و ویرانی‌ای که X درون y  ایجاد می‌کند، معنا می‌شود و  همین رخداد نیز دو طرفه می­‌تواند شکل بگیرد و y (عاشق) نیز به Y  (معشوق)ی برای X  تبدیل شود  تا امر عشق به دیالکتیک عاشقی مبدل گردد.

تاملاتی فلسفی در باب عشق؛ حل معادله دو مجهولی عشق
تاملاتی فلسفی در باب عشق؛ حل معادله دو مجهولی عشق

این انتقال معلول سه علت متفاوت اما در هم‌تنیده می‌تواند باشد یعنی عاشقی از این سه‌تا به وجود می‌آید: ۱) جذابیت جنسی، ۲) تعلق خاطر و وابستگی، ۳) ارزش‌های درونی-انسانی طرف مقابل.

پس رابطه‌ای که یکی از این‌ها داخلش نباشد شامل عشق نمی‌شود و به همین خاطر دوستی دو زن یا دو مرد غیر همجنسگرا هر چقدر هم شدید باشد را نمی‌توان عشق خواند.

وجه انتقال مولود فرایند ارتباط هست و خودش یک­دفعه و بدون هیچ پیش‌زمینه‌ی ارتباطی­‌ای به وجود نمی‌آید، حالا این ارتباط ممکن است درجات مختلفی داشته باشد، از یک دیدار یک­طرفه یا آشنایی ساده تا دوستی‌های بزرگ‌تر.

تفاوت عشق و دوستی هم در همین هست، دوستی مولود رابطه دو طرفه هست و نمی‌تواند یکی دوست باشد و دیگری نباشد اما در امر عاشقی، ارتباط یک‌طرفه برای صدق لفظ «عشق» کافی‌ست.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید