دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 85865 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۵۹ |
127 بازدید
۰
4
پ

از نظر سلامت انسان و جامعه، تاب‌آوری به ابزاری اطلاق می‌شود که از طریق آن نسبت به ناملایمات واکنش مثبت نشان می‌دهیم.

تحقیق تاب آوری چیست؟

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

تاب آوری یک ویژگی نوظهور از مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظتیِ سازمان‌یافتۀ سلسله مراتبی است که به طور فشرده، اثراتِ ناملایمات را مهار می‌سازد و بنابراین به ندرت می‌تواند به عنوان یک ویژگیِ ذاتیِ افراد در نظر گرفته شود. (وضعیت پیوست امن کسب شده در گذشته نگر و آینده، رویزمن و همکاران، ۲۰۰۲، ص۱۲۱۶)

در وهله اول – تاب آوری چیست؟

از نظر حوزه سلامت انسان و جامعه، تاب‌آوری به ابزاری اطلاق می‌شود که از طریق آن نسبت به ناملایمات واکنش مثبت نشان می‌دهیم.

با انجام تحقیق در مورد تاب‌آوری و معنای آن، راه‌های جدیدی را کشف می‌کنیم که از طریق آن افراد می‌توانند تاب‌آوری را درک کنند، تاب‌آوری عاطفی ایجاد کنند و از آن برای ایجاد تغییراتی به سمت عدالت اجتماعی استفاده نمایند.

وقتی به طور گسترده می‌پرسیم «تاب‌آوری به چه معناست؟»، تعاریف شامل احساس بازگشت، بازگشت از مشکلات، و اما همچنین رویارویی و تغییر آن مشکلات است.

با انجام تحقیقات تاب آوری، ما در حال کار با کل جوامع در توسعه تئوری های قوی هستیم که تغییرات معنی داری را ایجاد می کند.

در میان تعاریفی که اغلب از تاب‌آوری نقل می‌شود، و معنای تاب‌آور بودن، «توسعه مثبت علی‌رغم ناملایمات» (لوتار، ۲۰۰۳) یا «تواناییِ مقاومت در برابر چالش‌های مخرب زندگی، تقویت‌شده و کارآمدتر» است (والش، ۲۰۰۸). در حالی که برای آن ماستن، تاب آوری عبارت است از «انطباق مثبت با ناملایمات علیرغم تهدیدهای جدی برای سازگاری یا توسعه».

رویزمن، پادرون و همکارانش در سال ۲۰۰۲ گفتند:

تاب آوری یک ویژگی نوظهور از مجموعه‌ای از سیستم‌های حفاظتیِ سازمان‌یافتۀ سلسله مراتبی است که به طور فشرده، اثراتِ ناملایمات را مهار می‌سازد و بنابراین به ندرت می‌تواند به عنوان یک ویژگیِ ذاتیِ افراد در نظر گرفته شود. (وضعیت پیوست امن کسب شده در گذشته نگر و آینده، رویزمن و همکاران، ۲۰۰۲، ص۱۲۱۶)

با این درک از چیستی و چرایی تاب‌آوری، می‌توانیم مواردی را که پروفسور انجی هارت و همکارانش از طریق تحقیقات تاب‌آوری در مرکز تاب‌آوری برای عدالت اجتماعی دانشگاه برایتون تشخیص داده‌اند اضافه کنیم:

غلبه بر ناملایمات، در حالی که به طور بالقوه تغییر می کند، یا حتی به طور چشمگیری، جنبه های آن ناملایمات را تغییر می دهد.» (تحقیق و تمرین تاب آوری با رویکرد نابرابری، هارت و همکاران، ۲۰۱۶، ص.۳)

حرکات تاب آورِ معنی دار عبارتند از:

انواع اقداماتی که ما باید انجام دهیم (مانند رویدادها، استراتژی های فرزندپروری، روابط، منابع) برای کمک به کودکان در مدیریت زندگی در شرایط سخت. به علاوه روش‌های فکر کردن و اقداماتی که اگر می‌خواهیم اوضاع را برای کودکان بهتر کنیم، خودمان به آن نیاز داریم. (کمک به بازگشت نیازهای پیچیده به کودکان: درمان تاب‌آور (TM) برای والدین و متخصصان، Aumann & Hart، ۲۰۰۹، ص ۱۱)

تحقیق تاب آوری چیست؟
تحقیق تاب آوری چیست؟

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که اندازه‌گیری تاب‌آوری دشوار است، می‌تواند لغزنده باشد و با یادگیری بیشتر، تفکر تغییر می‌کند.

جزئیات چگونگی تغییر روشی که تحقیقات تاب آوری می تواند به ارائه سلامت و عدالت اجتماعی به جوامع کمک کند توسط دانشگاهیان دانشگاه برایتون در مطالب بعدی ما که در “مرکز تاب آوری برای عدالت اجتماعی” انجام می شود را بررسی کنید.

بازنمایی تاب‌آوری به عنوان بخشی از رسالت سلامت عمومی از طریق تصویر دست‌های بسته و کلمات بهداشت عمومی

امروزه خانواده ها در معرض سطوح بالایی از استرس های روزانه قرار دارند و بروز افسردگی در دوران کودکی در حال افزایش است.

با وجود تمام تلاش‌هایمان، نمی‌توانیم جلوی ناملایمات و استرس‌ها را بگیریم. با این حال، می‌توانیم با تغییر نحوه تفکر خود در مورد چالش‌ها و ناملایمات، یاد بگیریم که تاب آورتر باشیم.

کوردیچ هال و پیرسون، ۲۰۰۶، ص۶۳.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید