رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

هر آنچه درباره دو وبگاه «رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری» تحت مدیریت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان لازم است بدانید

فهرست عناوین

رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری تحت مدیریت مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی از سال ۱۳۹۳ ایجاد گردیده اند و تحت مدیریت اجرایی عوامل رسانه مددکاری اجتماعی ایران اداره می گردند.

رسانه تاب آوری ایران

هر آنچه درباره دو وبگاه رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری لازم است بدانید
Resilience Media and Home of Resilience

رسانه تاب آوری همواره در پی این حقیقت بوده که می شود از هر نقطه ای از دنیا جهت انعکاس نقطه نظرات و دیدگاه ها اقدام مؤثر داشت.

رسانه تاب آوری از ابتدای فعالیت خود بر این مهم قائل بوده و هست که می شود تاب آوری را چه در فکر، چه بر زبان و گفتار و چه در عمل و کردار پیاده سازی کرد.Iran’s Resilience Media Perspective

رسانه تاب آوری از ابتدای فعالیت در پی این بوده که این مهم را به اثبات برساند تاب آوری صرفاً صبر و تحمل نیست. تاب آوری یک مهارت مهم آموختتی است که می توان در گستره فرد تا گروه و خانواده و جامعه نسبت به عملیاتی سازیِ آن برنامه ریزی و مدیریت کرد.

تاب آوری را باید مهندسی کرد. تاب آوری را می توان در قالب ترسیم یک نقشه راه و با یک نقشه راه عملی اجرایی و عملیاتی نمود. Iran’s Resilience Media Perspective

رسانه تاب آوری در پی آن است که به هر خانواده ایرانی یک روز تاب آوری را آموزش دهد. تاب آوری به زبان ساده منشور فکر و حرکت خانواده ایرانی شود.

رسانه تاب آوری Resilience Media در پی این است که به کودکان بیاموزد بزرگترها هم می توانند اشتباه کنند و از آنها دعوت به همراهی کند تا باهم دوستانه برای ساختن دنیایی بهتر حرکت رو به جلو داشته باشیم.Iran’s Resilience Media Perspective

رسانه تاب آوری در پی این است که به مردم بگوید رسانۀ از جنس مردم هم وجود دارد، رسانه ای از جنس درد و برآمده از سختی های زندگی وجود دارد و می شود با هم و در کنار هم در جهت پویاسازی اجتماعی و توانمندسازی همه آحاد جامعه اقدامات مؤثر داشت.

رسانه تاب آوری در پی این است تا به مردم این پیام متفاوت را منتقل کند که رسانه صرفاً در پی اخبار نیست! رسانه می تواند در جهت آموزش عمل کند. رسانه آموزش محور چگونه اهداف خود را در قالب آموزش های غیرمستقیم به مخاطبینش محقق می کند.

رسانه تاب آوری در پی این است که آشتی اجتماعی را بین قشر کم توان و قشر توانمند و پویا رقم بزند و مودت و دوستی و همکاری و همراهی و تعاون واقعی را  برقرار سازد،  کاری که در اتاق های فکر کارگروههای این رسانه از همین ابتدا به اشکال مختلف صورت پذیرفته است.

رسانه تاب آوری در پی آشتی اساتید دانشگاهی با کارشناسان خبره در میدان عمل جامعه است تا با این آشتی و ارتباط و همکاری ها، کارهای بزرگ را برای جامعه ای بزرگ و عظیم الشأن رقم بزند.

آدرس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران چیست؟ در این مطلب قصد داریم آدرس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران را که شامل چند نشانی اینترنتی مختلف می باشد معرفی نماییم.

رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد خبرگزاری تاب آوری قدرتمند و دارای تجهیزات رسانه ای به روز و پیشرفته رونمایی شد و آغاز به کار کرد.

این رسانه با نشانی اصلی talisweb.ir و دو نشانی فرعی متصل شامل socialresilience.ir و resiliencemedia.ir در دسترس عموم علاقمندان به مبحث تاب آوری قرار دارد.

رسانه تاب آوری | خبرگزاری تاب آوری
رسانه تاب آوری | خبرگزاری تاب آوری

رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در هسته اصلی خود یک خبرگزاری تاب آوری قدرتمند دارد که محورهای اصلی فعالیتی آن شامل موارد ذیل می باشد:

نکات کلیدی درباره رسانه تاب آوری ایران

  1. رسانه تاب آوری ایران از خانه تاب آوری ایران متفاوت است. رسانه تاب آوری ایران به نشانی talisweb.ir که نام و عنوان دیگرش رسانه تاب آوری اجتماعی ایران است در سال ۱۴۰۲ به همت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان که یکی از با قدمت ترین رسانه های تاریخ مددکاری اجتماعی ایران می باشد و با مدیریت دکتر جواد طلسچی یکتا ایجاد گشته است در صورتیکه تاریخچه ایجاد خانه تاب آوری ایران به نشانی دیگر به عنوان یک سایت با قدمت در تاریخ تاب آوری کشور از این مبحث متفاوت و متمایز است.
  2. رسانه تاب آوری ایران نخستین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور است که در سال ۱۴۰۲ تاسیس شد. این رسانه با انتشار مقالات، کتاب های تخصصی و تازه های تاب آوری در سطح ایران و جهان فعالیت خود را شروع کرد. امروزه تاب آوری در علوم طبیعی، انسانی، اجتماعی و گفتمان های سیاسی، تجاری و اجتماعی کاربرد دارد. همه افراد جامعه برای مقابله با خطرات جدیدی همچون بحران های مالی، همه گیری، تنش های ژئوپلیتیکی و… لازم است با مفهوم انعطاف پذیری و تاب آوری به خوبی آشنا شوند.
  3. رسانه تاب آوری ایران به عنوان یک مرجع رسمی آموزش و پژوهش این مفاهیم را به همه گروه های جامعه یاد می دهد و به آنها می آموزد که در بحران ها و چالش ها چگونه انعطاف داشته باشند. به بیانی ساده تر این رسانه با اطلاع رسانی صحیح، آموزش و سرگرمی افراد جامعه را منسجم و متعادل می کند. بنابراین می توان گفت که آشنایی با رسانه های تاب آور برای همه افراد جامعه اهمیت زیادی دارد.

اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

«خبرگزاری تاب آوری ایران»
Iranian Resilience Media

  • پوشش خبری اخبار و رویدادهای تاب آوری ایران
  • اطلس فارسی تاب آوری در قالب نقشه خبری تاب آوری ایران
  • رصد لحظه به لحظه جدیدترین تحولات علمی با محوریت تاب آوری
  • نشر کتاب، معرفی مقالات تخصصی، یادداشتهای متخصصین تاب آوری
  • www.talisweb.ir
  • www.socialresilience.ir
  • www.resiliencemedia.ir

خانه تاب آوری ایرانیان iraniansocialworkers.ir

اولین خانه تاب آوری ایرانیان iraniansocialworkers.ir: خانه تاب آوری ایران شاخه ای از رسانه تاب آوری: خانه تاب آوری (Iranian home of resilience) به عنوان مرکزی جهت انجام تحقیقات با محوریت موضوعات تاب آوری، انجام پژوهش های تخصصی متمرکز بر تاب آوری و نیز برگزاری آموزش های تاب آوری به شکلی متفاوت با روشی منحصر به فرد (توام با ارزیابی میزان اثربخشی آموزش های انجام شده) حتی بصورت رایگان برای موسسات و سازمانهای مردم نهاد اجتماع محور، با هدف ترویج و توسعه و نهادینه سازی تاب آوری در جامعه، مجددا آغاز به کار نموده است.Where is the Address of Iran’s Resiliency Media

شایان ذکر است سابقه فعالیت این پایگاه اینترنتی در حوزه تاب آوری، از دی ماه سال ۱۳۹۳ می باشد که برحسب مصوبات اخیر تیم تخصصی مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان، احیاء مجدد خانه تاب آوری بعنوان یکی از شاخه های مهم فعالیت های رسانه ای پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران در دستور کار قرار گرفت.

حوزه فعالیت خانه تاب آوری ایرانیان، پژوهش محور و آموزش محور خواهد بود.

رسانه تاب آوری ایران
لوگوی رسانه تاب آوری ایران

خانه تاب آوری ایران کجاست؟

قابل به ذکر است باشگاه تاب آوری ایرانیان مستقر در مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و خانه تاب آوری ایران به عنوان شاخه ای مستقل در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، تحت نظارت و پشتیبانی فنی عملیاتی و تخصصی مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان فعال می باشند.

مروری کوتاه از کودکی تا بزرگسالی دکتر جواد طلسچی یکتا

بنیانگذار خبرگزاری تاب آوری ایران

The founder of Iran’s Reailiency news agency

دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار اولین خبرگزاری تاب آوری کشور در بیستم مهرماه سال ۱۳۵۷ چشم به جهان گشود.    

از دوران کودکی بنابه اظهارات نزدیکان و اطرافیان نگاهی عمیق به مسائل مختلف فردی خانوادگی و اجتماعی داشت و تحصیلات دوره ابتدایی خود را در دبستان صابرحنان و راهنمایی را در مدرسه نبوّت و همچنین دبیرستان در مدرسه شهید فرامرزی سپری نمود.

از همان اوان کودکی در درس و تحصیل بسیار موفق بود به طوریکه همه ساله در المپیادهای علمی در سطوح مختلف شهرستانی تا استانی حائز بالاترین مقام های علمی شده است. نفر اول المپیاد علمی دبیرستان های بندرانزلی در سال ۱۳۷۲ تا کسب مقام اول استانی در المپیاد ادبیات نمونه های کوچکی از این دست موفقیت های تحصیلی ایشان بوده اند.

از سن دوازده سالگی در کنار درس و تحصیل و ورزش در رشته بستکبال، وارد دنیای موسیقی شده و ساز پیانو در رسته موسیقی کلاسیک را در محضر استانید پیشکسوت  از جمله خانم اوهانجانیان و همچنین آقایان ممتازی، آندره مرادیان و  احمدزاده (از پیانیست های مطرح کشور) آموخت و در رشته پیانو کلاسیک در بالاترین سطح پیش رفت.

وی در سال ۱۳۷۵ در رشته مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر اصفهان مشغول به تحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی در قالب امریه سربازی در رسته شغلی مددکاری اجتماعی مسئول بند اطفال زندان بندرانزلی شد و طی دو سال فعالیت در این عرصه تجربیات مهمی آموخت به طوریکه وی در گفتگوهای متعددی از این دو سال خدمت در زندان، به عنوان نقطه عطفی در زندگی اش یاد کرده است.

وی بلافاصله بعد از اتمام خدمت سربازی به کشور ارمنستان سفر کرد و در رشته موسیقی کلاسیک (ساز پیانو) مشغول به تحصیل شد و با توجه به تسلط بالا به زبان انگلیسی، همزمان با تحصیل در رشته موسیقی در کنسرواتوار کمیتاس ارمنستان (که در آن مقطع زمانی جزء ده کنسواتوار برتر جهانی محسوب می گشت) در رشته روانشناسی بالینی در یکی از دانشکده های خارجی فعال در کشور ارمنستان، تحصیلات تکمیلی خود را در این حوزه آغاز نمود.The founder of Iran’s Reailiency news agency

جواد طلسچی یکتا از همان مقطع زمانی (سال ۱۳۸۳) به روانشناسی مثبت و کارگاه های تخصصی فوق برنامه دانشکده روانشناسی علاقه فراوانی نشان داد و طرح های مختلفی در زمینه تاب آوری روانشناختی (از همان مقطع زمانی) توسط ایشان در آن مرکز علمی تحقیقاتی ارائه شده است.

وی پس از اتمام تحصیلات تکمیلی در کشور ارمنستان به ایران بازگشت و با اخذ مجوز رسمی از سازمان بهزیستی استان گیلان در حیطه کلینیک های مددکاری اجتماعی، در فیلدهای متنوع تخصصی همچون توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، ارائه خدمات تخصصی مددکاری و مشاوره به فرزندان امدادبگیر بهزیستی، اجرای طرح های متنوع در زمینه آسیبهای اجتماعی و تدریس در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی و روانشناسی برای جامعه هدف سازمانهای حمایتی فعالیت نمود.

بنیانگذار خبرگزاری تاب آوری ایران
بنیانگذار خبرگزاری تاب آوری ایران

از سال ۱۳۹۰ به موازات همه فعالیتهای ایشان در دنیای واقعی، بنابه اظهارات خود ایشان در مصاحبه های خبری ضمن نیازسنجی در حیطه خلاءهای رسانه ایِ مددکاری اجتماعی ایران، وبلاگ های متعددی در این حوزه تأسیس و با دانشگاهها و سازمانهای غیردولتی فعال در عرصه مددکاری اجتماعی ارتباط برقرار نمود.

در سال ۱۳۹۲ با تأسیس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان مسیر جدیدی در زندگی وی آغاز گردید به طوریکه از همان زمان تا کنون این مسیر ادامه دار می باشد. بر اساس علاقه ذاتی وی به کار رسانه و با آموخته های بسیار از دوره های مختلف تخصصی رسانه ای همچون اتودهای کُنشگری اجتماعی و  دیده بانی اجتماعی که در خارج از کشور سپری نموده است با تمام توان و بعضاً به صورت شبانه روزی به فعالیت در حوزه رسانه های مددکاری اجتماعی ایران پردخت و در این مسیر موفقیتهای بسیار کسب نمود، به طوریکه وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان بعد از دو سال فعالیت، به عنوان یکی از سه رسانه برتر ایران در حوزه مددکاری اجتماعی ایران شناخته شد.

در سال ۱۳۹۲ ایشان پس از حضور در یک کارگاه آموزشی با موضوع تاب آوری که در شهر رشت برگزار شد، به این حوزه کاری علاقمند شده و یکی از بخش های اصلی فعالیت رسانه ای خود را از همان اوان فعالیت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان به این فیلد تخصصی اختصاص داد.The founder of Iran’s Reailiency news agency

در سال ۱۳۹۳ وبگاه اختصاصی تاب آوری را به عنوان یکی از بخش های اساسی پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران (که بخش خبری وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان را شامل می شده است) ایجاد نمود.

برنامه های متنوع آموزشی پژوهشی مطالعاتی و تحقیقاتی، عمده محورهای اساسیِ این وبگاه و باشگاه تاب آوری ایران بوده اند که به عنوان یک وبگاه موازی در پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز (که در آن مقطع زمانی مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران نام داشت) در دستور کار رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان قرار گرفت.

وی از سال ۱۳۹۹ پس از اخذ مدرک دکتری در رشته مدیریت کوچینگ به شکل حرفه ای وارد عرصه تدریس در فیلدهای تاب آوری و مددکاری اجتماعی شد. بطوریکه از آن زمان تا سال ۱۴۰۲  در کارگاهها و برنامه های آموزشی دانشگاههای متعددی از جمله خوارزمی، علامه طباطبایی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه گیلان تدریس نمود.

دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار اولین خبرگزاری تاب آوری ایران
دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار اولین خبرگزاری تاب آوری ایران

در سال ۱۴۰۲ پس از سالها فعالیت رسانه ای، موفق به تأسیس پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز گشت که با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفتر مرکزی در شهرستان بندرانزلی و گردش کار ملی، فعالیت های رسانه ای خود را در یک چارچوب رسمی تر و به عنوان اولین پایگاه خبری رسمی مددکاری اجتماعی در کشور دنبال نمود.

پس از آن و با گذشت بیش از یک دهه  فعالیت رسانه ای در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان و همچنین برخورداری از تجارب ارزنده ناشی از اجرای چندین کارزار رسانه ای و پوشش های خبری رسانه ای همایشات و کنفرانس های داخلی و خارجی، تصمیم به تأسیس اولین خبرگزاری تاب آوری ایران گرفت و با تیم تخصصی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان در میان نهاد.

طراحی یک پلن تخصصی رسانه ای با برخورداری از امکانات لازم و کافی برای ایجاد یک خبرگزاری قدرتمند (در حد و اندازه خبرگزاری های مطرح ایران) به همت ایشان انجام و پس از تأیید مشاورین رسانه ای وی به مرحله اجرایی شدن در آمد.

در سال ۱۴۰۲ پس از سپری نمودنِ بیش از یک دهه کار رسانه ای، خبر تأسیس اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران که به اختصار رسانه تاب آوری ایران نام نهاده شد از سوی ایشان در رسانه ها و پایگاههای مختلف شبکه های اجتماعی اعلام گردید.

با اجرای برنامه های طراحی شده در این وبسایت و طی شدنِ مسیر از پیش تعیین شده امورات این رسانه، دستور کار نهایی مربوطه که ایجاد خبرگزاری تاب آوری ایران بود در فرایند امور اجراییِ رسانه تاب آوری ایران قرار گرفت که در نهایت در تابستان سال ۱۴۰۳ اولین خبرگزاری تاب آوری ایران به همت دکتر جواد طلسچی یکتا رونمایی شد.The founder of Iran’s Reailiency news agency

در پایان لازم به ذکر است به عنوان مهمترین خروجی از مجموعه فعالیت های تخصصی ایشان، چه در حیطه امور رسانه ای و چه کلیه موارد مطالعاتی و تحقیقاتی و تجارب کار عملی مددکاری اجتماعی تا به امروز بیش از  ۱۵ کتاب (چه به صورت فردی و چه مشارکتی) در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی و تاب آوری موجود می باشد که همگی آنها در کتابخانه ملی ایران ثبت گردیده اند.

مجموعه کتاب های سه مورد کارزارهای رسانه ای مددکاران جتماعی و تحرکاتی همچون فوریتهای اجتماعی در بلایا و نیز باشگاه تاب آوری و تاب آوری در دنیای امروز، نمونه هایی از کتابهای ایشان می باشد.

در حال حاضر تعداد ۳ رسانه قدرتمند کشور با نام های ۱- رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان به نشانی iraniansocialworkers.ir  و ۲- پایگاه خبری مددکارنیوز به نشانی madadkarnews.ir و همچنین ۳- خبرگزاری تاب آوری ایران اولین رسانه تاب آوری اجتماعی کشور به نشانی talisweb.ir تحت مدیریت مستقیم ایشان اداره می شوند.

معرفی خانه تاب آوری (Home of Resiliency)

معرفی خانه تاب آوری (Home of Resiliency): در این مطلب به اختصار به معرفی خانه تاب آوری ایرانیان به عنوان اولین پایگاه اینترنتی تخصصی تاب آوری ایران خواهیم پرداخت.

خانه تاب آوری (Home of Resiliency)

خانه تاب آوری ایرانیان پایگاه جامع  برای فعالیت و پژوهش در حوزه تاب آوری در جهت خدمت به مردم ایران است. این پایگاه پژوهش هایی در حوزه تاب آوری انجام می دهد. همچنین خدماتی مانند آموزش تاب آوری به شیوه ای نوین و متفاوت را به هم میهنان ارائه می دهد. خانه تاب آوری ایرانیان پایگاهی مستقل و انحصاری برای دسترسی سریع و بدون واسطه مخاطبان به تحقیقات و محتوای تخصصی در زمینه تاب آوری است. همچنین این پایگاه دسترسی هموطنان را به آموزش های حوزه  تاب آوری راحت تر می کند.

خانه تاب آوری ایرانیان از سال ۱۳۹۳ تحت نظارت رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان راه اندازی و ایجاد گشته است و تاکنون فعالیت های چشمگیری در عرصه های آموزش و تولید محتوای تخصصی تاب آوری داشته است. این نهاد مستقل با چاپ کتاب سالیانه خود  با عنوان کتاب خانه تاب آوری از پیشگامان تحقیق و آموزش در حوزه تاب آوری در ایران است.

معرفی اهداف خانه تاب آوری

از جمله بزرگترین اهداف خانه تاب آوری ایرانیان معرفی و فرهنگ سازی تاب آوری در جامعه ایران است.

از دیگر اهدافی که خانه تاب آوری ایرانیان دارد:

  • ایجاد بانک اطلاعات و مقالات علمی در حوزه تاب آوری برای استفاده دانشجویان و بیماران
  • ایجاد بستر مناسب پژوهش برای پژوهشگران در حوزه تاب آوری
  • معرفی متخصصین بومی در حوزه تاب آوری و همکاری با این متخصصین جهت آموزش و تولید محتوا
  • افزایش منابع و مطالب علمی در حوزه تاب آوری در ایران و به زبان فارسی
  • ایجاد کارگاه و کلاس جهت آموزش تاب آوری به علاقه مندان جهت عبور از مشکلات فردی و اجتماعی
  • چاپ کتاب خانه تاب آوری در جهت فرهنگسازی در حوزه تاب آوری

معرفی کتاب خانه تاب آوری

یکی از اقدامات بی بدیل و منحصر به فرد خانه تاب آوری ایرانیان، جمع آوری و چاپ محتواهای  تولید شده توسط این نهاد در قالب کتاب خانه تاب آوری است. این کتاب با موضوع تاب آوری ششمین کتاب چاپ شده این نهاد خواهد بود. از این جهت که سلامت روان یکی از مهمترین اهداف خانه تاب آوری ایرانیان است. بنابراین با توجه به گستره ی وسیع موضوع تاب آوری تولید و چاپ کتاب به شکل جامع تری به پوشش موضوعات اساسی و محوری حوزه  تاب آوری کمک خواهد کرد. این کتاب در پاییز ۱۴۰۱ به چاپ خواهد رسید. کتاب خانه تاب آوری شامل مطالب سال های ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ در  حوزه تاب آوری است که  در پایگاه های سلامت نیوز، باشگاه تاب آوری ایرانیان و پایگاه خبری مددکارنیوز قرار گرفته است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان آقای جواد طلسچی یکتا (با رزومه کوتاه: مددکار اجتماعی، دکتری مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ و مدیر ارزش آفرین کشور در جشنواره ملی آرمان برتر در سال ۱۳۹۷) می باشند.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

جواد طلسچی یکتا، متولد ۲۰/۷/۱۳۵۷ ساکن شهرستان بندرانزلی، در سال ۱۳۸۱ بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از رشته مددکاری اجتماعی، در قالب خدمت سربازی بعنوان لیسانس وظیفه مسئول بنداطفال زندان بندرانزلی شد و به مدت دو سال مددکار اجتماعی زندان بندرانزلی بوده اند و تجارب بسیار مهمی در این دوران کسب نمودند.

وی پس از اتمام دوره سربازی در کشور ارمنستان به تحصیل در رشته های تحصیلی موسیقی کلاسیک و نیز روانشناسی به شکل آکادمیک پرداختند.

تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی

پس از بازگشت به ایران با تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی معراج با مجوز سازمان بهزیستی به طور مستقیم و میدانی به امور تخصصی مددکاری اجتماعی عمدتاً در شاخه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و نیز فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی و همچنین اجرای طرح های مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی پرداختند.

تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی

از سال ۱۳۹۰ به موازات فعالیتهای عملیاتی و میدانی در حوزه مددکاری اجتماعی، پس از یک دوره شش ماهه نیازسنجی از وضعیت فضای رسانه ای و مجازی مددکاری اجتماعی کشور، در صدد تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی برآمدند و لذا با همفکری تعدادی از دوستان و نزدیکان این حوزه، زیر ساخت های لازم جهت تأسیس و راه اندازی وبسایت رسمی مددکاری اجتماعی ایرانیان را ایجاد نمودند و در نهایت در سال ۱۳۹۲ به شکل رسمی این رسانه جامع را با گستره پوشش رسانه ای ملی و فراملی ایجاد نمودند.

کارزارهای رسانه ای، وبسایت انگلیسی

پس از مدت کمی با اجرای چند کارزار رسانه ای با موضوعات متنوع اجتماعی در سطح کشور کاملاَ شناخته شدند بطوری که روزانه چند صد آی پی مختلف این رسانه را رصد می نمودند. پس از مدتی با توجه به خلاء روابط بین المللی که در این رسانه احساس شد لذا زمینه های لازم جهت ایجاد بخش انگلیسی این وبسایت فراهم گردید و لذا وبسایت انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان نیز از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را با همراهی پایگاههای متعدد در شبکه های اجتماعی مختلف آغاز نمودند.

قابل به ذکر است بر اساس تصمیمات تیم تخصصی این رسانه (مددکاری اجتماعی ایرانیان) قرار بر ثبت مطالب و تولید محتوای اختصاصی این رسانه بصورت کتاب به شکل سالانه تحت عنوان کتاب سال پایگاه شد لذا تاکنون طی ۱۱ سال فعالیت این رسانه، تعداد ۵ کتاب از محتوای تخصصی آن به صورت سالانه به چاپ رسیده است که همگی کتابهای در کتابخانه ملی ایران ثبت گردیده اند.

تأسیس خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان

قابل به ذکر است باتوجه به اهمیت مبحث تاب آوری، به موازات پرداختن این رسانه به مطالب تخصصی مددکاری اجتماعی در حوزه های مختلف، لذا مطالعه و پژوهش در خصوص مبحث مهم و نوین تاب آوری در حوزه های مختلفی همچون زنان، کودکان و نوجوانان، مدرسه، بیماران خاص و سایر موضوعات در دستور کار این رسانه قرار گرفت.

با سوق یافتن رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان به سمت و سوی تولید محتوای تخصصی در حوزه تاب آوری، برنامه ریزی هایی جهت ایجاد پایگاههای مستقل با کاربری متمرکز بر موضوعات تاب آوی در دستور کار تیم تخصصی این رسانه قرار گرفت لذا پایگاه تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان به شکل رسمی از سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از زیر شاخه های این رسانه (مددکاری اجتماعی ایرانیان) فعالیت خود را آغاز کرد و آقای جواد طلسچی یکتا از ان پس به عنوان مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان نیز در بین موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه اجتماعی و روانشناختی کشور شناخته شدند.

تأسیس باشگاه تاب آوری ایرانیان

دیری نپایید که با توجه به گستردگی فعالیتهای تخصصی در حوزه تاب آوری، به پیشنهاد ایشان باشگاه تاب آوری ایرانیان نیز به عنوان زیر شاخه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران که یکی از زیر مجموعه های مهم رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان می باشد ایجاد گردید که عملاً فعالیت های قابل توجهی در عرصه آموزش در سطوح مختلف استانی تا کشوری در حوزه آموزش تاب آوری در کارنامه آن به ثبت رسیده است.

سوابق تدریس در کارگاههای تاب آوری

تدریس در کارگاههای آموزش تاب آوری توسط دکتر جواد طلسچی یکتا، برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی، دانشگاه گیلان و سازمان های مختلف از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در کارنامه ایشان و البته با مشارکت و مدیریت اجراییِ باشگاه تاب آوری ایرانیان به ثبت رسیده است.

تحصیلات تکمیلی

قابل به ذکر است ایشان با توجه به زمینه های تحصیلاتی در حوزه های مددکاری اجتماعی و سپس روانشناسی بالینی، علاقه وافری به موضوع کوچینگ داشتند لذا از سال ۱۳۹۷ به مطالعات راهبردی در این عرصه روی آوردند و در سال ۱۳۹۹ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ (مدیریت کسب و کار) گردیدند.

مدیر ارزش آفرین کشور

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در سال ۱۳۹۷ به واسطه کلیه تلاشها و فعالیتهای تخصصی چندین ساله در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی و تاب آوری، در نخستین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر که در مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷ در سالن شهید عضدی دانشگاه پیام نور برگزار شد، بعنوان مدیر ارزش آفرین کشور انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کتاب های منتشر شده

تاکنون تعداد هشت کتاب به همت ایشان منتشر گردیده است که تعداد پنج مورد از کتابها به همت ایشان از محتوای تخصصی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان تهیه و گردآوری شده است و همچنین تعداد ۳ کتاب دیگر نیز شامل یک کتاب تألیفی با عنوان “کار عملی در مددکاری اجتماعی” و دو کتاب دیگر با عناوین موضوعی پروژه بین المللی تاب آوری و نیز کتاب راهنمای اقدام در تاب آوری، با مشارکت ایشان به عنوان یکی از دو مترجمین کتابهای مذکور بوده است.

همکاری با رسانه ها

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان طی سالهای اخیر با وبسایتها و خبرگزاری های مختلفی همکاری داشته است. ایشان ضمن همکاری با رسانه های متعدد در زمینه تهیه مصاحبه های خبری (در نقش مصاحبه شونده)، در زمینه تولید محتوای تخصصی در حوزه های مختلف اجتماعی، روانشناختی و تاب آوری نیز فعالیت های درخور توجهی داشته اند بطوریکه طی سالهای اخیر بیش از یکصد یادداشت و مقاله تخصصی از ایشان در رسانه های مختلف همچون مهر، ایسنا، ایرنا، سلامت نیوز، مرور و سایر رسانه ها منتشر شده است. دکتر جواد طلسچی یکتا گزارشگر رسمی خبرگزاری سلامت نیوز نیز می باشند.

آموزش تاب آوری مدیر و مؤسس خانه تاب آوری
معرفی خانه تاب آوری ایرانیان

تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان

خانه تاب آوری ایرانیان به عنوان اولین رسانه  تولید محتوای تخصصی تاب آوری کشور، با هدف آموزش، رشد و توسعه تاب آوری ایرانیان در دی ماه سال ۱۳۹۳ آغاز به کار نموده است.

لازم به ذکر است که خانه تاب آوری ایرانیان یک مجموعه مستقل در حوزه توسعه و ترویج تاب آوری است و در هیچ جای کشور شعبه ندارد.

اعضاء تیم تخصصی خانه تاب آوری (Home of Resiliency)

  • جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  •  ندا اسلامی (تیم خبر فارسی)
  • زهرا سادات خوشحالی (مدیریت سلامت نیوز)
  • یلدا فتوحی (مدیریت داخلی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • زهره مهدوی (عضو تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان)
  • بصیر حضرت دوست (مشاور رسانه ای رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • معراج علیزاده (مشاور سئو و کلیه امورات آی تی رسانه ایرانیان)

مدیر و موسس خانه تاب آوری: حوزه تاب آوری ارث پدری هیچکس نیست

«باشگاه تاب‌آوری» عنوان اثری است که با گردآوری و تدوین «جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس «خانه تاب آوری ایرانیان» اخیرا  از سوی نشر سخنوران منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

این اثر  در واقع پنجمین کتاب سالِ مجموعه رسانه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان است که طبق روال عملکرد هر ساله‌ی این رسانه و باتوجه به میانگینِ قابل توجه مطالب انتشاریافته در حوزه‌ی تاب‌آوری طی یکسال اخیر در این پایگاه اینترنتی، به مبحث «تاب آوری» اختصاص یافته است.

تاب آوری چیست و چگونه می توان بدان دست یافت؟ 

انتشار این کتاب بهانه‌ای شد تا با جواد طلسچی در این باره به گفت‌و گو بنشینیم. وی می‌گوید: وقتی فردی پس از یک واقعه‌ی ناگوار نیاز دارد که به حالت اول باز گردد، تاب آوری یک شیء حاضر و آماده بر روی قفسه نیست که دست بیندازد و آن را بردارد. بازگشت به حالت اول، یک بُعد از تاب‌آوری است و ممکن است مثل حرکت در مسیری باشد که انتهای آن، مقصد ما نباشد.

وی تصریح می‌کند: تاب‌آوری از لحاظ جسمی، تواناییِ بازگشت به حالت عادی‌ست. ما این توانایی را داریم که بدون قضاوت با بدن، احساس، فکر و واکنش‌هایمان ارتباط برقرار کنیم، اما این همه‌ی موضوع نیست. به زعم بنده وجود تاب‌آوری در انسان‌ها  دو حالت می‌تواند باشد؛ نخست حالت  ذاتی  یعنی طرح‌واره‌های ذاتی تاب‌آوری و دیگری حالت اکتسابی که بر اساس کسب علم، دانش و تجربه اندوزی و مهارت آموزی حاصل می‌شود.

ولی باید توجه داشت که  درهر دو حالت مذکور، با آموختن و  پرداختنِ به مولفه‌های اصلی و اساسیِ تاب‌آوری که همانا خودآگاهی، خودمدیریتی، خودمراقبتی و توسعه‌ی فردی، جهان‌بینی و گسترش روزافزون زوایای دیدگاه انسانی است، میسر می‌شود.پ

نقش متولیان‌ذی ربط

مدیر و موسس خانه تاب آوری در توضیح  میزان سهم سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط دولتی در این عرصه بیان می‌کند: مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند.

بی‌تردید  اگر  آنها به درک درستی نسبت به میزان اهمیتِ این موضوع در آن سازمان نایل شوند، پرداختن به امور آموزشیِ مربوطه نیز جدی گرفته می‌شود و در قالب یک پروسه‌ی تیمی تحت برنامه‌ریزی‌های خوب و هدفمند همراه با پایش و ارزیابیِ میزان اثربخشیِ آموزش‌ها و تهیه‌ی سوسیوگرام‌های لازم، حاویِ بررسیِ شرایط تاب‌آوریِ گروه‌های هدف  قبل و بعد از آموزش‌ها می‌پردازند.  اما در غیر این صورت (مشابه برخی تجارب منفی صورت گرفته) در قالب برگزاری تعدادی کارگاه و همایش و کنگره  بدون کمترین خروجی و صرفاً با نتایجی در محدوده‌ی بر جای ماندنِ تعدادی عکس و فیلم و چنین مستنداتی خواهد بود..

مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب‌آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند.

وی یادآور می‌شود: با رصد اقدامات روانشناختیِ جوامع پیشرفته از جمله توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و مددکاری‌های گروهی برای گروه‌های مختلفِ آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، گروه‌های کم‌توان، ناتوان و کم‌برخوردار و یا حتی گروه‌هایی همچون معتادان بهبودیافته، زنان باردار و فارغ شده یا همچنین بیماران خاص و صعب‌العلاج  که به دلایل مختلف دوران نقاهتشان را می‌گذارند، اهمیت قائل شدن به چگونگی میزان اثربخشیِ آموزش‌های مهارت‌های اساسیِ زندگیِ اجتماعی و پیشگیری از  واردآمدن آسیب‌ها برای گروههای مختلف هدف و مهمتر از همه، توجه به میزان نشاط اجتماعیِ جامعه و ارزیابی مداومِ سطوح کمّی و کیفیِ آن و تلاش در جهت جاری بودنِ «نشاطِ باثباتِ احتماعی»، همه و همه نشان از برنامه‌ریزی‌های هدفمند، متفکرانه و خلاقانه این چنین سیستم‌هایی جهت ایجاد و تثبیت  تاب‌آوری در آن جوامع دارد.

تاب‌آوری تنها تحمل نیست

مدیر و موسس خانه تاب آوری در بخشی از سخنانش تصریح کرد:  باتوجه به علمی بودنِ مبحث تاب آوری، برخلافِ تصوراتِ عموم جامعه که تاب‌آوری را صرفاً صبر و تحمل تلقی  می‌کنند، باید توجه داشت که  هدف از  ساختن یک جامعه‌ی قدرتمند در ابعاد گوناگون، توسعه و گسترش و نهادینه سازیِ مهربانی اجتماعی، پیدایش انسجام اجتماعیِ باثبات، ارتقاء سطوح کمی و کیفیِ مشارکت‌های اجتماعیِ آحاد مختلف جامعه در هر حیطه‌ای که فعالیت دارند و ارتقاء میزانِ انعطاف‌پذیری و سازگاری اجتماعیِ مردم  استان و کشور عزیزمان است که  نیازمندِ آموزشِ تاب آوری به شکل فراگیر ملّی به آحاد مختلف جامعه در سنین، جنسیت، سطح تحصیلات و  مشاغل مختلف است.

مخاطبان کتاب باشگاه تاب‌آوری

و اما در پایان  از این مددکار اجتماعی می ‌پرسیم، مخاطبین کتاب «باشگاه تاب‌آوری»  چه کسانی می توانند باشند و او چنین می‌گوید:   محتوای  این کتاب  شامل «مطالب تاب‌آوری در حوزه های مختلف» است، از این رو  بر حسب پیشنهادات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی تیم تخصصی وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان، «باشگاه تاب آوری» نام گرفت.

در واقع محتوای این کتاب  دربرگیرنده‌ی موضوعاتی چون  تاب‌آوری در دوران کرونا تا تاب‌آوری با محوریت‌هایی چون  کودکان و نوجوانان،  زنان، مدارس،  بیماران خاص، افراد دارای معلولیت و  همچنین تاب‌آوری اقتصادی و حتی سایبری و سایر موضوعات در حیطه‌های مختلف تاب آوری است

بنابراین برای افراد و گروه‌های مختلف علمی و تخصصی اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلانِ رشته‌های علوم یاورانه، مددکاران اجتماعی، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مدیران و مربیان مهدهای کودک، پرستاران و سایر اصناف تخصصیِ اجتماعی مفید و موثر است.

فارغ از توجه به این کتاب که به زعم بنده در مقابل اهمیتِ موضوعِ پیدایشِ یک جامعه‌ی تاب‌آور، قطره‌ای در اقیانوس هم نخواهد بود، تأکید بنده به توجه و اهمیت قائل شدن به مؤلفه‌های تاب‌آوری چه در حوزه‌ی روانشناختی و چه اجتماعی، آموزشِ مؤلفه های اصلیِ تاب‌آوری، متناسب‌سازیِ آموزش‌ها و بومی‌سازیِ آنها متناسب با نظام فرهنگی اجتماعی کشوراست.

فراموش نکنیم تحقق یافتنِ رشد و توسعه‌ی انسانی در جامعه‌ی ما و هرگونه برنامه‌ریزی جهت پیشرفت و توسعه‌ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جز با توجه همه‌جانبه به آموزش فراگیر و نهادینه‌سازِ تاب‌آوری که مسلماً به پیدایش یک جامعه‌ی توانمند با بهداشت روانیِ بالا و در نهایت «تاب‌آور» خواهد انجامید، میسّر نمی‌شود.

رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری
رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

عرصه تاب آوری کشور ارث پدری هیچکس نیست

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در پایان این گفتگو تأکید نمودند متأسفانه میزان مشارکت نویسندگان و پژوهشگران حوزه های روانشناختی پیرامون مبحث تاب آوری بسیار پایین است و این یکی از آسیبهای شناسایی شده در این عرصه تلقی می گردد.

وی اظهار داشت عرصه تاب آوری کشور ارث پدری هیچکس نیست و مختص یک گروه خاص و یا در انحصار فعالیت یک یا دو سایت نمی باشد، به همین ضرورت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان با چندین رسانه زیرمجموعه تحت مدیریتش، از همه علاقمندان به حوزه تاب آوری دعوت به عمل می آورد تا آثار خود اعم از ویدئو، یادداشت و مقالات مرتبط با مبحث تاب آوری را جهت انتشار در رسانه هوشمند اطلس فارسی، خانه تاب آوری ایرانیان  و نیز  باشگاه تاب آوری ایرانیان ارسال نمایند تا انشاالله شاهد افزایش کمی و کیفی در مسیر تولید محتوای تخصصی در حوزه تاب آوری ایران باشیم.

نکات کلیدی پایانی درباره رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

تمامی اقدامات و فعالیت های رسانه تاب آوری ایران از سال ۱۴۰۲ تحت نظارت مستقیم دکتر جواد طلیسچی یکتا انجام می شوند. ناگفته نماند که از ایشان به عنوان بنیانگذار رسانه تاب آوری ایران یاد می شود. رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه تاب آوری شروع کرد. این مجموعه با داشتن یک تیم حرفه ای و متخصص شاخه جدیدی با عنوان خانه تاب آوری ایرانیان را تشکیل داد. رسانه ایرانیان در حوزه تاب آوری فعالیت های علمی تحقیقاتی زیادی انجام داده است. از مهمترین اهداف این رسانه تاب آوری ایران می توان به ارتقاء سطح دانش و افزایش آگاهی اجتماعی از مفهوم تاب آوری اشاره نمود.

لازم به ذکر است رسانه تاب آوری ایران از خانه تاب آوری ایران متفاوت است.

رسانه تاب آوری ایران به نشانی talisweb.ir که نام و عنوان دیگرش رسانه تاب آوری اجتماعی ایران است در سال ۱۴۰۲ به همت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان که یکی از با قدمت ترین رسانه های تاریخ مددکاری اجتماعی ایران می باشد و با مدیریت دکتر جواد طلسچی یکتا ایجاد گشته است در صورتیکه تاریخچه ایجاد خانه تاب آوری ایران به نشانی دیگری به عنوان یک سایت با قدمت در تاریخ تاب آوری کشور از این مبحث متفاوت و متمایز است لذا با توجه به مطالب غیررسمی انتشاریافته در برخی وبگاهها خاطرنشان می گردد که این دو وبسایت با دامنه های متفاوت و نیز بنیانگذارانش متفاوت از هم هستند و نباید به اشتباه گرفته بشوند.

رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری

هر آنچه درباره رسانه تاب آوری و خانه تاب آوری تحت مدیریت اجرایی عوامل رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان لازم است بدانید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا