سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-21
کد خبر: 85274 |
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۴:۰۷ |
151 بازدید
۰
4
پ

در حالی که نظریه تاب آوری از دهه ۱۹۷۰ در بوم شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است، تاب آوری اجتماعی، که یک بُعد مهم تاب آوری است، هنوز در مقایسه با سایر علوم زیست محیطی به خوبی تعریف نشده و درک ضعیفی از آن وجود ندارد.

عملیاتی کردن مفاهیم تاب‌آوری اجتماعی مستلزم تعریف صحیح از آن است

رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

در حالی که نظریه تاب آوری از دهه ۱۹۷۰ در بوم شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است، تاب آوری اجتماعی، که یک بُعد مهم تاب آوری است، هنوز در مقایسه با سایر علوم زیست محیطی به خوبی تعریف نشده و درک ضعیفی از آن وجود ندارد (Cuthill et al. 2008; Henly-Shepard et al. 2015). ).

علاوه بر این، جهت پیشبرد درک مفهومی و کاربرد عملی، شفاف سازی در استفاده از تاب آوری و سازگاری در رویکردهای مختلف مورد نیاز است (ژو و همکاران ۲۰۱۰).

در اکثر مطالعات تاب‌آوری شهری، در مقایسه با زیرساخت‌ها، محیط‌زیست و تاب‌آوری نهادی، تمرکز کمتری بر ارزیابی تاب‌آوری اجتماعی و اقتصادی وجود دارد (شریفی ۲۰۲۰).

با این حال، از آنجایی که مطالعات اخیر به طور فزاینده‌ای بر تاب‌آوری اجتماعی متمرکز شده‌اند، هدف این مطلب بررسی انتقادی ادبیات موجود در مورد تعاریف، ویژگی‌ها و مسیرهای پیشبرد مفهوم تاب‌آوری اجتماعی در زمینه مخاطرات و بلایای طبیعی است.

ویژگی‌ها و مسیرهای انعطاف‌پذیریِ جامعه معمولاً با تمرکز بر یک فاجعه منفرد مورد بحث قرار می‌گیرند، در حالی که در واقعیت می بایست در فاصله زمانیِ بین دو رویداد متوالی فاجعه (گذشته و آینده) بررسی شوند.

تحلیل انتقادی ویژگی‌های تاب‌آوری اجتماعی موجود و مسیرهای تاب‌آوری بین دو رویداد فاجعه نیز در این مطلب ارائهخواهد شد که به ادغام آموخته‌های گذشته و برنامه‌ریزی آینده در ایجاد تاب‌آوری اجتماعی در برابر بلایا کمک می‌کند.

عملیاتی کردن مفاهیم تاب‌آوری اجتماعی مستلزم تعریف صحیح از آن است
عملیاتی کردن مفاهیم تاب‌آوری اجتماعی مستلزم تعریف صحیح از آن است

تعاریف تاب آوری اجتماعی در زمینه فاجعه

در این بخش، مروری کوتاه بر اصطلاحات مورد استفاده در ادبیات تاب آوری ارائه شده است (بخش ۲.۱). متعاقباً، تعدادی از تعاریف تاب آوری اجتماعی در ادبیات موجود با استفاده از روش مرور سیستماتیک شناسایی شدند (بخش ۲.۲) و تحلیل انتقادی از تعاریف تاب آوری اجتماعیِ شناسایی شده انجام شد (بخش ۲.۳).

در نهایت، تعریف تاب‌آوری اجتماعی از دیدگاه تفکر سیستمی برای کمک به عملیاتی کردن مفاهیم تاب‌آوری اجتماعی در چارچوبی جامع در مدیریت بلایا به تصویر کشیده می‌شود (بخش ۲.۴).

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید