دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 85971 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۰۴ |
177 بازدید
۰
3
پ

مراقبت آگاهانه از تروما یک رویکرد حیاتی در رسیدگی به نیازهای پیچیده کودکان در مراکز نگهداری است. با ایجاد محیط‌های ایمن و پرورش‌دهنده و حمایت از کودکان در ایجاد تاب‌آوری و توانمندسازی، TIC می‌تواند به کودکان پرورش‌دهنده کمک کند تا بر تأثیرات تروما غلبه کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.

تروما و تاب آوری

مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان

نقش مراقبت آگاهانه از تروما در تنظیمات مراقبت از خانواده

مراقبت از خانواده نقش مهمی در ارائه حمایت و ثبات برای کودکانی دارد که آسیب، غفلت یا بدرفتاری را تجربه کرده‌اند.

از آنجایی که بسیاری از این کودکان با تجربیات نامطلوب مواجه شده اند، ضروری است که با حساسیت و درک بالا به مراقبت از آنها بپردازیم.

مراقبت از تروما (TIC) یک رویکرد کل نگر است که تأثیر تروما را بر رفاه روانی یک فرد تأیید می کند و در محیط های مراقبت از خانواده اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است (اداره خدمات سوء مصرف مواد و بهداشت روان [SAMHSA]، ۲۰۱۴).

در این مطلب، نقش مراقبت از تروما (TIC) در مراقبت از خانواده را بررسی و مزایای آن را برجسته می‌کنیم و مثال‌های عملی از نحوه اجرای آن ارائه خواهیم کرد.

مراقبت از تروما چیست؟

مراقبت آگاهانه از تروما رویکردی است که هدف آن ایجاد یک محیط امن و حمایتی برای افرادی است که تروما را تجربه کرده اند (SAMHSA, 2014). این موضوع شامل درک، شناخت و پاسخ به اثرات تروما بر سلامت جسمی، روانی و عاطفی فرد می باشد. مراقبت از تروما (TIC) تصدیق می کند که تجربیات آسیب زا می تواند تأثیرات پایداری بر توانایی فرد برای مقابله، ایجاد روابط و پیشرفت داشته باشد (کو و همکاران، ۲۰۰۸).

مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان
مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان

اهمیت TIC در تنظیمات مراقبت از خانواده

کودکان تحت سرپرستی اغلب سابقه تجارب آسیب زا، مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، غفلت، یا شاهد خشونت را دارند (منن و همکاران، ۲۰۱۰).

این تجربیات می تواند منجر به طیفی از چالش های عاطفی، رفتاری و شناختی، از جمله افسردگی، اضطراب، مشکلات دلبستگی و تاخیر در رشد شود. (کوک و همکاران، ۲۰۰۵).

با اجرای TIC، ارائه دهندگان مراقبت از خانواده می توانند نیازهای پیچیده این کودکان را بهتر درک کنند و به آنها رسیدگیِ بیشتر و بهتری داشته باشند و همچنین بهبودی و تاب آوری را ارتقا دهند. (کو و همکاران، ۲۰۰۸).

اصول کلیدی TIC در مراقبت از خانواده

  • ایمنی: اطمینان از ایمن بودن محیط فیزیکی و عاطفی هم برای کودک و هم برای مراقب، اساس TIC است (SAMHSA، ۲۰۱۴). این شامل ایجاد یک محیط قابل پیش بینی، پرورشی و ساختاریافته است که حس امنیت را برای کودک پرورش می دهد (بات، ۲۰۰۸).
  • قابل اعتماد بودن و شفافیت: ارائه دهندگان مراقبت از خانواده باید با حفظ ارتباط منسجم، مبسوط و صادقانه با کودک و اعضای خانواده زیستی (بیولوژیکی) آنها اعتماد ایجاد کنند (SAMHSA، ۲۰۱۴). این موضوع شامل شفافیت در مورد انتظارات و تصمیمات است که به ایجاد حس ثبات و قابلیت اطمینان کمک می کند (بات، ۲۰۰۸).
  • حمایت از همتایان: تشویق به برقراری ارتباط با سایر کودکان و خانواده هایی که چالش های مشابهی را تجربه کرده اند، می تواند جزء ضروری TIC باشد. حمایت همتایان می‌تواند احساس تعلق ایجاد کند و به کاهش احساس انزوا کمک کند (SAMHSA، ۲۰۱۴).
  • همکاری و متقابل: TIC شامل همکاری با کودک، خانواده او و سایر متخصصان برای توسعه و اجرای یک برنامه مراقبت جامع است که نیازهای منحصر به فرد کودک را برطرف می کند (SAMHSA، ۲۰۱۴).
  • توانمندسازی: پرستاران باید از کودک در ایجاد عزت نفس، تاب آوری و احساس کنترل بر زندگی خود حمایت کنند. این شامل ایجاد فرصت هایی برای کودک جهت انتخاب و بیان احساسات و ترجیحات خود می شود (SAMHSA، ۲۰۱۴).
  • حساسیت فرهنگی: TIC اهمیت احترام و درک پیشینه فرهنگی، ارزش ها و باورهای کودک را تصدیق می کند. این شامل تطبیق شیوه های مراقبت برای همسویی با نیازها و ترجیحات فرهنگی کودک است (کو و همکاران، ۲۰۰۸).

نتیجه گیری

مراقبت آگاهانه از تروما یک رویکرد حیاتی در رسیدگی به نیازهای پیچیده کودکان در مراکز نگهداری است. با ایجاد محیط‌های ایمن و پرورش‌دهنده و حمایت از کودکان در ایجاد تاب‌آوری و توانمندسازی، TIC می‌تواند به کودکان پرورش‌دهنده کمک کند تا بر تأثیرات تروما غلبه کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.

مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان
مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان

منابع

اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA). (2014). مفهوم تروما و راهنمایی SAMHSA برای یک رویکرد آگاهانه از تروما. شماره انتشار HHS (SMA) 14-4884. Rockville، MD: سوء مصرف مواد و اداره خدمات بهداشت روانی.

Ko, S. J., Ford, J. D., Kassam-Adams, N., Berkowitz, S. J., Wilson, C., Wong, M., … & Layne, C. M. (2008). ایجاد سیستم های آگاه از تروما: رفاه کودکان، آموزش، اولین پاسخ دهندگان، مراقبت های بهداشتی، عدالت نوجوانان. روانشناسی حرفه ای: تحقیق و عمل، ۳۹ (۴)، ۳۹۶-۴۰۴.

Mennen، F. E.، Kim، K.، Sang، J.، & Trickett، P. K. (2010). بی توجهی به کودک: تعریف و شناسایی تجارب جوانان در گزارش های رسمی بدرفتاری کودک آزاری و غفلت، ۳۴ (۹)، ۶۴۷-۶۵۸.

Cook, A., Spinazzola, E., Ford, J., Lanktree, C., Blaustein, M., Cloitre, M., … & Mallah, K. (2005). ترومای پیچیده در کودکان و نوجوانان. Psychiatric Annals، ۳۵ (۵)، ۳۹۰-۳۹۸.

باث، اچ (۲۰۰۸). سه ستون مراقبت از تروما. بازیابی کودکان و جوانان، ۱۷(۳)، ۱۷-۲۱.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید