سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-02
کد خبر: 85337 |
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳ |
98 بازدید
۰
6
پ

تحقیقاتی که در دهه گذشته با مُدل های حیوانی انجام شده است چندین مکانیسم رفتاری، هورمونی، عصبی و مولکولی را شناسایی کرده اند که زمینه ساز توسعه و افزایش تاب آوری است، که عمدتاً در رابطه با کاهش استعداد ابتلا به اختلالات روانپزشکی، مانند افسردگی یا PTSD، پس از استرس یا استرس یا تروما می باشند.

پیشرفت های مربوط به زمینه های عصبی زیستی تاب آوری

پیشرفت های مربوط به بسترهای نوروبیولوژیکی تاب آوری: تحقیقاتی که در دهه گذشته با مُدل های حیوانی انجام شده است چندین مکانیسم رفتاری، هورمونی، عصبی و مولکولی را شناسایی کرده اند که زمینه ساز توسعه و افزایش انعطاف پذیری است، که عمدتاً در رابطه با کاهش استعداد ابتلا به اختلالات روانپزشکی، مانند افسردگی یا PTSD، پس از استرس یا استرس یا تروما می باشند.

همانطور که روسو و همکاران اشاره کردند، تاب‌آوری نه تنها با فقدان ناهنجاری‌های عصبی- بیولوژیکی که در حیواناتِ حساس پس از قرار گرفتن در شرایط استرس زا رخ می‌دهد (تاب‌آوری منفعل)، بلکه با وجود تطابق‌های عصبی که در افرادی که نسبت به استرس انعطاف‌پذیر هستند، ایجاد می‌شود که به آنها کمک می کند تا عملکرد طبیعیِ خود را حفظ کنند (تاب آوری فعال).

نگاهی به پیشرفت های مربوط به بسترهای نوروبیولوژیکی تاب آوری
نگاهی به پیشرفت های مربوط به بسترهای نوروبیولوژیکی تاب آوری

در این بخش، نتایج اصلی به‌دست‌آمده در مطالعات با استفاده از تکنیک‌های پروفایل‌سازی الکتروفیزیولوژیکی، اپتوژنتیک، فارماکولوژیک و مولکولی برای کشف این بسترها در برابر پیامدهای منفیِ استرس مزمن SD، عمدتاً اضطراب اجتماعی را مرور می‌کنیم.

پیشرفت‌ها در این زمینه ممکن است تحقیقاتِ در حال انجام در مورد زمینه های تاب آوری به اثرات SD بر اختلالات اعتیاد را راهنمایی کند.

نمودار ساده شده زمینه های تاب آوری به اثرات ناکامی اجتماعی در جوندگان. انعطاف پذیری با فعال شدن مسیرهایی که با خطوط درشت نشان داده شده اند و با مهار یا عادی سازی مسیرهایی که با خطوط بریده نشان داده شده اند، القا می شود.

نمودار ساده شده بسترهای عصبی زیستی تاب آوری
نمودار ساده شده بسترهای عصبی زیستی تاب آوری

 

LC: لوکوس سرولئوس; VTA: ناحیه تگمنتال شکمی. PFC: قشر جلوی مغز؛ NAcc: Nucleus accumbens; vHipp: هیپوکامپ شکمی. آمیگ: آمیگدال.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.