نمونه هایی از ترویج تاب آوری در مدرسه
تاب آوری به عنوان فرهنگ در مدرسه
فهرست عناوین
نمونه هایی از ترویج تاب آوری در مدرسه
کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران
نمونه هایی از ترویج تاب آوری در مدرسه: چگونه معلمان می توانند زیبایی هنر کینتسوگی و اهمیت طلایی که از شکاف دیگ شکسته بیرون می آید را به دانش آموزان منتقل کنند؟
این استعاره برای برقراری ارتباط با کودکان تا حدودی پیچیده است، اما راههای آسانی برای تقویت نگرشهای مثبت و تاب آوری وجود دارد.
مهم است که به یاد داشته باشید که هدف تشویق و ترغیب نسبت به دستیابی به موفقیت یا کمال نیست. هدف ارزش گذاری تلاش ها برای نتیجه بهتر و پیروزی بر چالش ها است.
کارشناسان در این زمینه مانند Namka (2014) قبل از معرفی یک چارچوب روانشناختی جدید در کلاس درس، از مُدل ها استفاده می کنند.
نامکا در کار خود به کودکان در کلاس های درس و افرادی که در بیمارستان های روانپزشکی هستند با مهارت های رشد عاطفی، اجتماعی و حرفه ای کمک می کند.
نامکا در کار خود بر مُدل زیر تکیه می کند:
- تعیین کنید کدام مهارت روانشناختی برای یادگیری گروه شما مفیدتر است
- از زبانی استفاده کنید که با واژگان عمومی دانش آموزان و درک آنها از مسائل خاص زندگی مطابقت داشته باشد
- با استفاده از مثالهای مرتبط زندگی که بچهها از بحث کردن در مورد آن احساس راحتی میکنند، بحثی را درباره مفهوم یا مهارت شروع کنید
- کتاب، فیلم، فعالیت یا پروژه خلاقانه ای انتخاب کنید که به دانش آموزان ایده عملی در مورد چگونگی نشان دادنِ این مهارت در زندگی روزمره آنها بدهد.
- در طول بحث، از دانشآموزان بخواهید که در مورد چگونگی ارتباط آنها با مفهوم معرفی شده فکر کنند. به دانشآموزانی که درک روشنی از اهمیت مفهوم نشان میدهند، پاداش دهید.
تاب آوری را قبل از طرح در کلاس درس لازم است در فرهنگ مدرسه گنجاند
این رویکرد یک مهارت روانشناختی خاص را معرفی میکند، اما راههایی نیز وجود دارند که میتوان تابآوری را قبل از بحث در کلاس درس، در فرهنگ مدرسه گنجاند.
به عنوان مثال، کارول دوک (۲۰۱۵) معلمان را ترغیب می کند که از دانش آموزان بخواهند که اغلب در مورد رشد و توسعه فردی فکر کنند. او جملات و سوالات زیر را به معلمان توصیه می کند تا از دانش آموزان بپرسند:
- شما می توانید افکار خود را کنترل کنید. اگر از آنها در راه درست استفاده کنید، می توانید ذهن خود را تقویت نمایید.
- وای واقعا نمره خوبی بود شما باید واقعا سخت کار کرده باشید تا بتوانید به آن برسید.
- امروز چه آموختی؟
- اشتباه امروزی که از آن درس گرفتی چه بود؟
- امروز برای چه چیزی اصرار داشتید؟
- چه چیزی می توانید از این مبحث بیاموزید؟
- دفعه بعد که در این شرایط قرار گرفتید چه خواهید کرد؟
وقتی این سوالات به طور منظم از کودکان پرسیده می شود، ممکن است به دانش آموزان کمک کند تا بینشی در مورد تجربیات خود پیدا کنند، پیشرفت خود را پیگیری کنند و از قبل برنامه ریزی داشته باشند. با گذشت زمان، این موضوع ارزش رشد را بر ارزش کمال تقویت می کند.
نتیجه این فرآیند می تواند شامل احساس عزت نفس و استقلال فردی برای دانش آموزان باشد.
همانطور که Namka (2014) نیز تأکید می کند، هنگامی که این پیام “بارها و بارها از راه می رسد” مبنی بر اینکه تلاش های دانش آموز به سمت خودمختاری با حمایت بی قید و شرط مواجه می شود، آنگاه دانش آموزان ممکن است “پیش بینی خودشکوفایی” برایشان ایجاد شود بطوری که اینطور استنباط کنند که “کسی یا کسانی به من ایمان دارند پس من باید آنچه را که برای حل وضعیت تهدید کننده لازم است داشته باشم!»
وقتی مربیان به دانشآموزان خود ایمان داشته باشند و رشد و توسعه آنها را در اولویت قرار دهند، دانشآموزان میتوانند در خصوص پیشرفت خود تأمل کنند و تاب آوری خود را توسعه دهند.
======================
Examples of Promoting Resilience at School
How can teachers convey the beauty of Kintsugi art to students, and the significance of the gold that emerges from the cracks of the broken pot
The metaphor is somewhat complex to communicate with children, but there are easy ways of reinforcing positive attitudes and resilience
It is important to remember that the objective is not about encouraging success or perfection. The purpose is to value the attempt over the outcome and challenge over victory
Experts in the field like Namka (2014) use models before introducing a new psychological framework to a classroom. In her work, Namka helps children in classrooms and people in psychiatric hospitals with emotional, social, and vocational growth skills
In her work, Namka relies on the following model
- Determine which psychological skill is most useful for your group to learn
- Use a language which matches the general vocabulary of your students and their understanding of specific life issues
- Start a discussion on the concept or skill using relatable life examples that the children feel at ease discussing
- Choose a book, a video, film, activity or creative project that will give the students a practical idea as to how this skill might show in their daily life
- Throughout the discussion, ask students to reflect on how they connect with the introduced concept. Reward students who demonstrate a clear understanding of the significance of the concept
This approach introduces a specific psychological skillset, but there are also ways to incorporate resilience into school culture before discussing it in the classroom
For instance, Carol Dwek (2015) urges teachers to ask students to reflect on personal growth often. He recommends the following statements and questions for teachers to ask students
- You can control your thoughts. If you use them in the right way, you can strengthen your mind
- Wow, that was a really good grade. You must have worked really hard to be able to achieve it
- What have you learned today
- What is a mistake today that you learned from
- What were you persistent at today
- What can you learn from this
- What will you do the next time you are in this situation
When asked to children on a regular basis, these questions may help students gain insight into their experiences, track their progress, and plan ahead of time. Over time, this reinforces the value of growth over the value of perfection
The result of this process can include a sense of self-worth and independence for pupils
As Namka (2014) also emphasizes, when the message “comes through again and again” that student’s attempts towards autonomy are met with unconditional support, then students might develop the “self-fulfilling prophecy of “someone believes in me so I must have what it takes to work out the threatening situation
When educators believe in their students and prioritize growth, students are able to reflect on their own progress and develop resilience