سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-18
کد خبر: 86985 |
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵ |
56 بازدید
۰
2
پ

در چارچوب تقویت خانواده، تاب آوری تنها یکی از پنج «عامل محافظتی» است که والدین و مراقبان می توانند ایجاد کنند.

راهنمای والدین جهت ایجاد تاب آوری

ایجاد تاب‌آوری در زمان‌های دشوار

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

ایجاد تاب‌آوری در زمان‌های دشوار: خانواده ها تحت نوعی استرس هستند که اکثر ما قبلاً تجربه نکرده ایم. شاید قبل از همه‌گیری ویروس کرونا احساس می‌کردید که خانواده‌تان در حال رشد هستند. شاید قبلاً برای پرداخت صورت حساب ها مشکل داشتید یا با چالش های دیگری روبرو بودید. مهم نیست که از کجا شروع کرده‌ایم، نگرانی‌های کنونی ما در مورد سلامت، درآمد، مراقبت از کودکان در زمانی که مدارس و مراکز مراقبت از کودکان تعطیل هستند، و سایر استرس‌های ناشی از همه‌گیری به این معنی است که تقریباً همه ما می‌توانیم در حال حاضر از حمایت اضافی استفاده کنیم.

حتی زمانی که شرایط سخت است، همه والدین دارای نقاط قوتی هستند که می‌توانند با حمایت مناسب روی آن‌ها تمرکز کنند. هنگامی که والدین رشد می کنند، می توانند به فرزندان خود آنچه را که برای رشد سالم و ایمن نیاز دارند، بدهند. تقویت خانواده رویکردی است که پنج “عامل محافظ” یا نقاط قوت را که همه خانواده ها به آنها نیاز دارند، شناسایی می کند. تاب آوری والدین یکی از این نقاط قوت است – و این یکی از مواردی است که با چالش‌هایی که اکنون همه ما با آن روبرو هستیم، آزمایش می‌شود و بیشتر تقویت می‌گردد.

تاب‌آوری عبارت است از توانایی مدیریت واکنش‌های خود در برابر استرس و همچنین عملکرد خوب حتی زمانی که اتفاقات بد می‌افتد. وقتی بچه‌ها را بزرگ می‌کنید، تاب‌آوری یعنی یافتن راهی برای تبدیل شدن به پدر و مادری که می‌خواهید باشید، بدون توجه به آنچه در اطرافتان می‌گذرد.

5 راه برای شروع ایجاد تاب آوری در خانه
ایجاد تاب‌آوری در زمان‌های دشوار

خوشبختانه، تاب آوری چیزی نیست که یا دارید یا ندارید. و این چیزی نیست که استفاده کنید و از دست بدهید. در عوض، تاب آوری مهارتی است که ما در طول زندگی خود می‌سازیم، به‌ویژه وقتی راه‌هایی برای عبور از یک چالش پیدا می‌کنیم.

در این زمان‌های سخت، سعی کنید با آنچه به شما کمک می‌کند آرام شوید، به نیروی درونی خود متوسل شوید و احساس امیدواری بیشتری کنید.

در اینجا مواردی وجود دارند که به بسیاری از افراد کمک می کند تا تاب آوری خود را افزایش دهند:

هر روز کاری را پیدا کنید که بتوانید برای مراقبت از خودتان انجام دهید، تا بتوانید از هرکس دیگری که به شما نیاز دارد مراقبت کنید.

اگر چیزی که این امکان را فراهم می‌کند این باشد که اجازه دهید فرزندانتان مقداری وقت بیشتری از فضای مجازی داشته باشند، یا اینکه بچه‌های بزرگ‌تر کمک بیشتری کنند تا بتوانید کمی کمتر کار یا فعالیت کنید، اشکالی ندارد.

فقط زمانی را برای خود اختصاص دهید تا کاری را انجام دهید که احساس آرامش یا طراوت می‌کنید.

ورزش کنید، صبح ها کمی بیشتر از فنجان قهوه یا چای خود صرف کنید، برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید یا با یک دوست صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که این نیز خواهد گذشت. مهم است که احساس امید به آینده داشته باشیم و باور داشته باشیم که روز بهتری در راه است.

وقتی در میانه روز سختی هستید، به این فکر کنید که وقتی شما و فرزندانتان بتوانید کارهایی را که در خارج از خانه از آن لذت می برید، با افرادی که دوستشان دارید انجام دهید، منتظر چه چیزی خواهید بود.

با هر یک از فرزندان خود تماس بگیرید تا بفهمید امروز چه احساسی دارند، چه چیزی را از دست داده اند یا چه چیزی باعث شادی آنها شده است.

به فرزندتان اجازه دهید رهبری را به عهده بگیرد، چه در حال ساختن یک برج بلوک با هم باشید یا درباره یک پلتفرم یا بازی مورد علاقه او صحبت کنید.

ابزارهای تاب آوری Resilience Tools
ایجاد تاب‌آوری در زمان‌های دشوار

همه ما گاهی به یادآوری نیاز داریم که در حال تربیت افراد فوق العاده و منحصر به فرد هستیم و این می تواند به ما کمک کند در روزهای سخت نیز ادامه دهیم.

به دنبال لحظات شادی و تشویق باشید، هر چقدر هم که کوچک باشد. توجه داشته باشید که افراد جامعه شما برای کمک به یکدیگر چه می کنند. به دنبال نشانه هایی از تغییر فصول یا راه هایی باشید که فرزندان خود را در حال رشد می بینید.

اگر ایمان بخشی از زندگی شماست، با جامعه ایمانی و معنوی خود در ارتباط باشید. بسیاری از جماعت ها فرصت هایی را برای عبادت و مطالعه به صورت آنلاین در دسترس قرار داده اند.

ایمان می تواند یادآوری قوی برای شکرگزاری در برابر چیزهای خوب در زندگی و داشتن امید به آینده باشد.

در چارچوب تقویت خانواده، تاب آوری تنها یکی از پنج «عامل محافظتی» است که والدین و مراقبان می توانند ایجاد کنند.

هنگامی که از چهار عامل محافظ دیگر استفاده می کنید، تاب آوری خود را نیز تقویت خواهید کرد. نحوه تجربه آنها ممکن است بر اساس خانواده، فرهنگ شما و جامعه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت باشد، اما آنها برای همه مهم هستند.

در قسمت بعد به چند نکته اساسی برای چگونگی تمرکز بر نقاط قوت خانواده و ایجاد عوامل محافظتی در مواقع دشوار خواهیم پرداخت.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.