ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق

ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در طول طلاق امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید، به دنبال حمایت باشید، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید، استرس را مدیریت کنید، مثبت بمانید، برنامه ای ایجاد کنید، احساسات خود را بپذیرید، فعال بمانید، سازماندهی کنید، روی آنچه می توانید کنترل و تمرکز کنید، از تجربیات خود بیاموزید، و حد و مرز داشته باشید.

تاب آوری در شرایط طلاق

ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق

کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق: طلاق می تواند یک زمان بسیار چالش برانگیز و استرس زا باشد، و همچنین می تواند از نظر عاطفی خسته کننده باشد و به شما این احساس را بدهد که قدرت ادامه دادن را ندارید.

تاب‌آوری به افراد این قدرت را می‌دهد تا با موقعیت‌های سختی مانند طلاق، غلبه بر درد و رنج و زندگی خود کنار بیایند. بنابراین، تاب آوری مهارت مهمی است که می توانید در طول طلاق خود ایجاد کنید تا به شما کمک کند این دوران سخت را پشت سر بگذارید و شما را قوی تر کند.

تاب آور بودن به این معناست که شما بتوانید به چالشی که با آن روبرو هستید پاسخ دهید، در شرایطی که در این فرآیند آرامش و کنترل داشته باشید، به گونه ای که نه تنها به شما کمک می کند زنده بمانید بلکه به عقب نیز بازگردید.

افراد دارای تاب آوری پایین تر نسبت دیگران، پریشانی، اندوه یا اضطراب را تجربه نمی کنند زیرا تاب آوری احساسات منفی قوی را از بین نمی برد یا مشکلات را پاک نمی کند. افراد تاب آور همچنان آن احساسات را تجربه می کنند. با این حال، آنها از راهبردهای مقابله ای سالم برای مقابله با چالش ها، رفع احساسات و بهبودی استفاده می کنند و اغلب قوی تر از قبل ظاهر می شوند.

کسانی که تاب آوری ندارند معمولاً غرق می شوند، روی مشکلات تمرکز می کنند و از مکانیسم های مقابله ایِ غیرمفید برای مقابله با آنها استفاده می کنند. ناامیدی یا شکست ممکن است آنها را به سمت رفتارهای ناسالم، مخرب یا خطرناک سوق دهد. بهبودی آنها کندتر است و ممکن است پریشانی بیشتری را تجربه کنند.

نتیجه جالب تحقیقات درباره طلاق
ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق

نکات مهم در مورد چگونگی ایجاد قدرت و تاب آوری درونی

بنابراین، در اینجا چند نکته در مورد چگونگی ایجاد قدرت و تاب آوری درونی وجود دارد:

۱. با خود مهربان باشید

اولین و مهم‌ترین نکته این است که با خودتان مهربان باشید، مخصوصاً وقتی شرایط سخت است. اشکالی ندارد که احساس غمگینی، عصبانیت یا غمگینی کنید. به خودتان اجازه دهید که این احساسات را بدون قضاوت تجربه کنید. با داشتن خواب کافی، تغذیه سالم و شرکت در فعالیت هایی که باعث شادی شما می شود، به خودتان شفقت داشته باشید و از خود مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که این زمان سختی است، اما شما تمام تلاش خود را می کنید و این تنها چیزی است که اهمیت دارد.

۲. به دنبال حمایت باشید

سعی نکنید به تنهایی طلاق را پشت سر بگذارید. از دوستان، خانواده یا یک مشاور طلاق کمک بگیرید. داشتن کسی که با او صحبت کنید می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را پردازش کنید و پشتیبانی لازم برای عبور از چالش های طلاق را به شما ارائه دهد. همچنین می‌توانید با دیگرانی که طلاق را پشت سر گذاشته‌اند ارتباط برقرار کنید و می‌توانند به شما کمک و درک کنند. این کار حس تعلق شما را نیز افزایش می دهد.

صحبت کردن در مورد مشکلات شما باعث ناپدید شدن آنها نمی شود، اما به اشتراک گذاشتن آنها با یک دوست قابل اعتماد یا یک متخصص می تواند باعث شود احساس حمایت کنید. بحث در مورد مسائل با دیگران همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مورد چالش های خود بینش پیدا کنید یا حتی ایده های جدیدی برای مدیریت آنها ایجاد نمایید و احساس امنیت قوی تری کسب کنبد.

از تکیه بر سیستم پشتیبانی خود و درخواست کمک در صورت نیاز نترسید. افراد تاب آور اهمیت حمایت و دانستن زمان درخواست کمک را می دانند.

۳. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

مراقبت از خود همیشه مهم است، اما در طول طلاق بسیار حائز اهمیت است. برای انجام کارهایی که احساس خوبی در شما ایجاد می کند، وقت بگذارید، مانند حمام آب گرم، پیاده روی یا خواندن یک کتاب خوب. به فعالیت ها یا رویدادهایی که انرژی شما را تخلیه می کند یا باعث ناراحتی شما می شود، «نه» بگویید.

تمرین مراقبت از خود می تواند به شما کمک کند احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید. مراقبت از خود از نظر جسمی و روحی در این دوران سخت ضروری است.

۴. روی لحظه حال تمرکز کنید

در طول طلاق، به راحتی می توان گرفتار نگرانی در مورد آینده یا تمرکز بر گذشته شد. اما تمرکز بر لحظه حال می تواند به شما کمک کند تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشید. سعی کنید تکنیک های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق یا یوگا را تمرین کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که در اینجا و اکنون حضور داشته باشید و تمرکز نمایید.

۵. یاد بگیرید چگونه استرس را مدیریت کنید

مهارت های خوب مدیریت استرس نیز می تواند تاب آوری بیشتری را تقویت کند. دانستن نحوه مدیریت موثر استرس می تواند فواید متعددی از جمله بهبود سلامت روحی و جسمی، افزایش مهارت های مقابله ای و توانایی های بهتر تصمیم گیری داشته باشد.

۶. مثبت بمانید

مثبت اندیشی در طول طلاق می تواند چالش برانگیز باشد، اما برای ایجاد تاب آوری ضروری است. روی چیزهایی که در زندگی تان خوب پیش می روند تمرکز کنید و سعی کنید هر روز چیزی برای شکرگزاری پیدا کنید. اطراف خود را با افراد مثبت و چیزهایی که شما را خوشحال می کنند احاطه کنید. این به شما کمک می‌کند حتی در سخت‌ترین زمان‌ها مثبت و خوش‌بین بمانید و از ذهنیت منفی دوری کنید.

تاب آوری فرزندان در شرایط طلاق
ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق

۷. برنامه ای برای آینده ایجاد کنید

ایجاد یک برنامه برای آینده خودتان می تواند به شما کمک کند در طول طلاق کنترل بیشتری داشته باشید. به اهداف و آرزوهای خود فکر کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی نمایید. این موضوع می تواند برای مثال، ایجاد یک بودجه یا یک برنامه شغلی باشد. داشتن یک برنامه می تواند به شما کمک کند حتی زمانی که همه چیز نامطمئن به نظر می رسد متمرکز و با انگیزه بمانید.

۸. احساسات خود را بپذیرید

در طول طلاق، ممکن است احساسات مختلفی از جمله غم، عصبانیت، سردرگمی و ترس را تجربه کنید. پذیرش و تصدیق این احساسات به جای تلاش برای سرکوب آنها ضروری است. به خودتان اجازه دهید تا احساساتتان را به طور کامل احساس کند و خودتان را به خاطر احساسشان قضاوت نکنید. این موضوع به شما کمک می کند تا احساسات خود را پردازش کنید و به روشی سالم به جلو حرکت نمایید. افراد تاب آور می توانند تشخیص دهند که این احساسات موقتی هستند و تا زمانی که از بین بروند می توان آنها را مدیریت کرد.

۹. فعال بمانید

ورزش می تواند به شما در ایجاد تاب آوری در طول طلاق کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند استرس و تنش را از بین ببرید، ورزش و تحرک مناسب می تواند خُلق و خوی شما را تقویت کند. سعی کنید به طور منظم ورزش کنید، حتی اگر فقط برای پیاده روی یا انجام یوگا در خانه باشد. پیوستن به یک باشگاه ورزشی نیز راهی عالی برای ملاقات با افراد جدید و ارتباط با دیگران است.

۱۰. منظم بمانید

منظم ماندن می تواند به شما کمک کند در طول طلاق کنترل بیشتری داشته باشید. فهرستی از کارها ایجاد کنید و وظایف خود را اولویت بندی نمایید تا بتوانید در رأس هر کاری که باید انجام شود، بمانید. سازماندهی و برنامه ریزی، استرس و اضطراب شما را در این دوران چالش برانگیز کاهش می دهد.

۱۱. بر آنچه در کنترل شماست تمرکز کنید

وقتی با چالشی روبرو می شوید، غرق شدن در چیزهایی که بسیار فراتر از کنترل شما هستند، می تواند آسان باشد. به‌جای اینکه حسرت بخورید بابت اینکه راهی برای بازگشت به گذشته یا تغییر چیزی وجود می داشت، تمرکز بر کاری که می‌توانید انجام دهید می‌تواند مفید باشد. اقدامات شما نقشی مهم در تعیین نتیجه خواهند داشت. اگر مشکلی پیش آمد، راه حل هایی ابداع کنید که تفاوت مثبتی ایجاد نماید.

۱۲. از تجربیات خود درس بگیرید

طلاق می تواند یک تجربه یادگیری باشد. کمی وقت بگذارید و در مورد آنچه درباره خود، روابط و زندگی تان آموخته اید فکر کنید. این موضوع می تواند به رشد شما کمک کند تا در مسیری مثبت رو به جلو حرکت کنید. از این تجربه به عنوان فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود، نقاط قوت و ضعف تان استفاده کنید. به توانایی های خود ایمان داشته باشید. این می تواند به شما کمک کند در آینده انتخاب های بهتری داشته باشید و تاب آوری بیشتری ایجاد نمایید.

۱۳. حد و مرز داشته باشید

اولین قدم در تعیین حد و مرزها در طول طلاق این است که در مورد چیستی آنها شفاف باشید. در مورد مواردی که برای شما مهم هستند، آنچه را که مایلید و نمی خواهید تحمل کنید و به آنچه از دیگران برای احساس امنیت و حمایت نیاز دارید فکر کنید. این مرزها را به وضوح با همسر، فرزندان و هرکسی که در فرآیند طلاق دخیل است، در میان بگذارید.

هنگامی که مرزهای خود را تعیین کردید، بسیار مهم است که به آنها پایبند باشید. این موضوع می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر همسر سابق شما به مرزهای شما احترام نمی گذارد. با این حال، ضروری است که محکم بایستید و در مورد آنچه برای شما مهم است مصالحه نکنید. این موضوع به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری داشته باشید و از سلامت عاطفی خود محافظت کنید.

ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق

همچنین باید بدانید که در حین انجام فرآیند طلاق، ممکن است نیاز باشد که مرزهای شما تغییر کند. آماده باشید تا مرزهای خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به سلامت شما استمرار می بخشد.

اطراف خود را با افراد مثبتی احاطه کنید که به مرزهای شما احترام می گذارند و وقت خود را با دوستان و اعضای خانواده بگذرانید که شما را بالا می برند و به شما احساس خوبی می دهند.

در نتیجه، ایجاد قدرت درونی و تاب آوری در مسیر طلاق امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که با خودتان مهربان باشید، به دنبال حمایت باشید، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید، استرس را مدیریت کنید، مثبت بمانید، برنامه ای ایجاد کنید، احساسات خود را بپذیرید، فعال بمانید، سازماندهی کنید، روی آنچه می توانید کنترل و تمرکز کنید، از تجربیات خود بیاموزید، و حد و مرز داشته باشید. مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و می توانید قدرت گذراندن این زمان چالش برانگیز را داشته باشید، آن را با سهولت و تاب آوری بیشتری طی کنید و در مواجهه با طرف مقابل قوی تر ظاهر شوید.

جسور باشید و اگر مشکل دارید با یک متخصص صحبت کنید. حتی افراد تاب‌آور نیز به کمک نیاز دارند، و بخشی از تاب آور بودن این است که بدانیم چه زمانی درخواست حمایت و کمک کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا