جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 86658 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱ |
31 بازدید
۰
2
پ

فراتر از تاب آوری در رسانه تاب آوری فراتر از تاب آوری: ۴ مؤلفه کلیدی سرسختی ذهنی کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران مؤلفه های سرسختی ذهنی، صرفاً پس زدن از رویدادهای دشوار، موانع و چالش ها نیست. در عوض، این موضوع در مورد یافتن یک مسیر جدید – مسیر درست – […]

فراتر از تاب آوری در رسانه تاب آوری

فراتر از تاب آوری: ۴ مؤلفه کلیدی سرسختی ذهنی

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

مؤلفه های سرسختی ذهنی، صرفاً پس زدن از رویدادهای دشوار، موانع و چالش ها نیست. در عوض، این موضوع در مورد یافتن یک مسیر جدید – مسیر درست – است که فرد را در راستای ارزش‌ها، باورها و رویاهای جدید به پیش می‌برد (Neenan، ۲۰۱۸).

در حالی که تاب‌آوری یک اصطلاح روان‌شناختی برای بازگشت به مسیر است، سرسختی ذهنی بیشتر بر روی «توانایی کنار آمدن با الزامات تمرین، رقابت، و سبک زندگی، در شرایط باثبات ماندن و تحت فشار کنترل» متمرکز است (ساتون، ۲۰۱۹). ، ص ۲۴).

ورزشکاران برتر باید خودباوری، میل و انگیزه همراه با ظرفیت مقابله با فشار و اضطراب داشته باشند، و اینها توسط عوامل محیطی اولیه، فرزندپروری، طرز فکر رقیب و تجربیات ورزشی شکل می‌گیرند (Sutton, 2019).

لی کراست و پیتر کلاف (۲۰۰۵) با تکیه بر کار محققان قبلی مانند جیم لوهر (۱۹۸۶)، «سرسختی ذهنی را به عنوان یک بُعد از ابعاد کلیِ شخصیتی که از چهار ویژگی روانشناختی اعم از اعتماد به نفس، کنترل، تعهد، چالش و … تشکیل شده است، تعریف کردند.» (ساتون، ۲۰۱۹، ص ۹۶).

مُدل چهار Cs آنها را به این صورت تعریف می کند:

(Strycharczyk et al., 2021)

کنترل

این عنصر شامل “میزانی که فرد معتقد است کنترل کافی بر خود، زندگی و شرایط خود دارد” تا به آنها اجازه دهد به آنچه برای خود و دیگران ضروری است دست یابند (Strycharczyk et al., 2021, p. 51).

این مورد بیشتر به کنترل عاطفی تقسیم می شود، یعنی مدیریت و آشکار کردن احساسات و کنترل زندگی، که در آن تشخیص موفقیت یا شکست به خودمان بستگی دارد.

تعهد

این عنصر شامل وعده‌هایی است که به خود و دیگران می‌دهیم و ظرفیت ما برای پیروی از آن‌ها و تلاش برای رسیدن به آنها.

ما گاهی اوقات تعهد را به جهت گیری هدف تقسیم می کنیم، جایی که ما فعالیت های خود را در جهت اهداف تجسم و هدف قرار می دهیم و جهت گیری دستاورد، جایی که ما برای رسیدن به آنها تلاش می کنیم.

چالش

چگونه به چالش ها پاسخ دهیم؟ آیا آنها فرصت های هیجان انگیز هستند یا چیزی که باید از آنها ترسید و از آنها اجتناب کرد؟

ما می‌توانیم چالش‌ها را به جهت‌گیری ریسک، یعنی نگرش نسبت به تغییر، و جهت‌گیری یادگیری تقسیم کنیم، که نحوه برخورد با نتایج و پاسخ به کشش خودمان است.

تاب آوری در جهان گرم تر
تاب آوری در جهان گرم تر

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس درجه ما از خودباوری در انجام یک فعالیت، حتی یک فعالیت دشوار است.

اعتماد به نفس را می توان اعتماد به توانایی ها در نظر گرفت، به این معنی که ما مطمئن هستیم که منابع مورد نیاز برای رویارویی با یک موقعیت، و اعتماد بین فردی، یا آمادگی خود را برای تعامل با دیگران برای حمایت از یک نتیجه موفق، در اختیار داریم.

اکثر محققان موافقند در حالی که چالش‌های مفهومی در مورد ماهیت و تعریف دقیق سرسختی ذهنی وجود دارد، اما برای ورزشکاران جوان ما حیاتی است، زیرا این امر ترکیبی از خودباوری تزلزل ناپذیر، توانایی بازگشت پس از شکست، امتناع از ترک، و تمرکز مورد نیاز برای بهترین عملکرد آنها (لیو و همکاران، ۲۰۱۹).

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید