چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-08
کد خبر: 86587 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۹ |
38 بازدید
۰
5
پ

با هدف دریافت پاسخ به سوالات متداول درباره تاب آوری، گفتگویی کوتاه و مختصر با دکتر جواد طلسچی یکتا «مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری ایران» داشته ایم که در ادامه می خوانید:

گفتگویی کوتاه با مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری

پاسخ به سوالات متداول درباره تاب آوری

کاری از مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

تاب آور بودن به چه معناست؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: معنای واقعی تاب آوری این است که شما بتوانید به چالش هایی که با آن روبرو هستید پاسخ دهید به گونه ای که نه تنها به شما کمک می کند از سختی ها جان سالم به در ببرید، بلکه به عقب برگردید. وقتی فردی تاب آور هستید، می‌توانید از شکست‌ها خلاص شوید و در عین حال آرامش خود را حفظ کنید و در این فرآیند کنترل داشته باشید.

چرا تاب آوری مهم است؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: سطح تاب آوری شما، توانایی شما را برای نزدیک شدن به چالش‌های فردی که با آن‌ها روبرو می‌شوید از موضع قدرت و رشد تعیین می‌کند. از نظر حرفه ای، تاب آور بودن می تواند خطر فرسودگی شغلی شما را کاهش دهد.

مصداق تاب آوری چیست؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: اگر با از دست دادن یک رابطه یا مرگ کسی که دوستش دارید مواجه می شوید و به روشی پاسخ می دهید که رشد شما را تقویت می کند – مانند تمرکز بر آنچه می توانید کنترل کنید در مقابل آنچه نمی توانید – این نمونه ای از تاب آوری است. مثال دیگر درگیر شدن در یک بلای طبیعی و ارائه راه حل هایی برای مشکلاتی که فاجعه ایجاد کرده است، در عین حال تنظیم واکنش عاطفی شماست.

عوامل کلیدی در تاب آوری چیست؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: تعدادی از عوامل مختلف وجود دارند که نقش اساسی در تاب آوری دارند. آنها شامل مهارت های مقابله ای، تنظیم هیجانی، احساس کنترل، مهارت های ارتباطی و حمایت اجتماعی هستند. اینها با هم تعامل می کنند تا به افراد اجازه دهند در توانایی های خود برای مقابله با آنها اطمینان داشته باشند، برنامه ریزی های واقع بینانه برای مقابله با مشکلات انجام دهند، پاسخ های عاطفی را در مواجهه با استرس مدیریت کنند، و در مواقع بحران به دنبال حمایت و کمک مورد نیاز خود باشند.

تروما چگونه بر تاب آوری تأثیر می گذارد؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: تأثیر تروما می تواند به عوامل مختلفی از جمله سن فرد، منابع موجود و ماهیت تروما بستگی داشته باشد. افرادی که از حمایت قوی و منابع عاطفی موجود برخوردار هستند، احتمالاً با احساس تاب آوری بیشتری از تروما بیرون می آیند. کودکان اغلب در برابر تروما تاب آور هستند، اما آسیب های مداوم یا تجمعی می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی کودک برای بهبودی تأثیر بگذارد و ممکن است بر تاب آوری آینده تأثیر بگذارد.

مقیاس تاب آوری مختصر چیست؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: مقیاس تاب‌آوری مختصر از شش عبارت تشکیل شده است که هر کدام از آنها را مشخص می‌کنید که آیا کاملاً موافق هستید، کاملاً مخالف هستید یا جایی در این بین. این مقیاس تنها مقیاسی در نظر گرفته می‌شود که تاب‌آوری را بر اساس اساسی‌ترین معنای آن، یعنی «بازگشت یا بهبودی از استرس» اندازه‌گیری می‌کند.

مدیر و موسس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران دکتر جواد طلسچی یکتا

آیا تاب آوری یک مهارت است یا کیفیت؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: گاهی اوقات از افراد به عنوان تاب آور یاد می شود که نشان می دهد این یک ویژگی یا کیفیت شخصیتی است. با این حال، تاب آوری در واقع یک مهارت است. این به این معنی است که هر چه بیشتر تاب آوری خود را تمرین کنید، می توانید تاب آورتر شوید.

۷ مهارت تاب آوری چیست؟

مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری: مهارت‌های تاب‌آوری، مهارت‌هایی هستند که وقتی تقویت شوند، می‌توانند تاب‌آوری شما را بهبود بخشند. تحقیقات نشان می‌دهد که این مهارت‌های تاب‌آوری شامل استفاده از قدرت‌های شخصی، تعیین مرزهای سالم، تنظیم احساسات، تشخیص تحریف شناختی، توسعه انتظارات واقع‌بینانه، یافتن معنا در کاری که انجام می‌دهید و متعهد شدن به توسعه بلندمدت است.

مصاحبه کننده: یلدا فتوحی

مدیر داخلی رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید