سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 85610 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳ |
55 بازدید
۰
2
پ

در این مطلب، به برخی تمرین ها، فعالیت های موثر جهت ایجاد، تقویت و توسعه تاب آوری در بزرگسالان می پردازیم.

تمرین هایی برای تاب آوری بزرگسالان

کارگروه تولید محتوای رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

اخیراً زمزمه هایی در مورد تاب آوری وجود دارد!

تاب آوری توانایی بازیابی پس از شکست و انطباق با شرایط چالش برانگیز است و برای پیشرفت و شکوفایی لازم است.

تاب آوری یک ابزار اساسیِ روانشناختی است که به ما این توانایی را می‌دهد تا احساس مؤثر بودن و تواناییِ مدیریت شرایط مخاطره آمیز را داشته باشیم.

علیرغم این تعریف، در مورد اینکه ماهیت واقعی تاب آوری چیست؟ بحث شده است.

آیا این یک ویژگی، مهارت یا شخصیت است؟

آیا از نظر ژنتیکی تعیین می شود یا آموزش داده می شود؟

صرف نظر از ماهیت دقیق تاب آوری، تکلیف ما با این موضوع روشن است. ما می توانیم تاب آوری خود را توسعه و بهبود بخشیم.

کارشناسان تأیید می‌کنند که تاب آوری، کیفیت و مهارتی است که می‌توان آن را تقویت کرد، اما نیاز به تلاش و ثبات دارد.

قبل از خواندن ادامه، فکر کردیم که ممکن است بخواهید سه تمرین تاب آوری ما را به صورت رایگان دانلود کنید. این تمرین‌های جذاب و مبتنی بر علم به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثر با شرایط دشوار کنار بیایید و ابزارهایی را برای بهبود تاب آوری مراجعین، دانش‌آموزان یا کارمندان در اختیارتان قرار می‌دهد.

ابزارهای تاب آوری چیست؟

توسعه تاب آوری به مثابه یک یک سفر شخصی است. نکته کلیدی این است که شایسته است راه هایی را شناسایی کنید که به عنوان بخشی از استراتژی‌تان جهت تقویت و توسعه تاب آوری برای شما مفید باشد.

تمرین هایی برای تاب آوری بزرگسالان
تمرین هایی برای تاب آوری بزرگسالان

تمرینات آگاهانه توأم با خودآگاهی برای افزایش تاب آوری حیاتی است.

اعمال و تمرینات تاب‌آوری راه‌هایی هستند که می‌توانیم از آنها به مثابه یک پروسه پروش اندام یاد کنیم، بی تردید برای قوی‌تر شدن باید فعالیت بیشتری انجام داد.

از طریق انجام این فعالیت ها، می توان این مهارتها را آموخت و از طریق بُردهایی کوچک و تدریجی این توانمندی را توسعه و تقویت نمود.

این موارد عاداتی هستند که پایه و اساس باورهای ذهنی ما را تشکیل می‌دهند، درست زمانی که شرایط به هر شکلی سخت می‌شود مهم خواهند بود.

ابزارهای تاب آوری پیشنهاد شده در این مقاله به عنوان مرحله آغازین سفر شما جهت ایجاد تاب آوری و سرسختی ذهنی در نظر گرفته شده است.

برخی فعالیت های ایجاد و توسعه تاب آوری مبتنی بر علم

برخی فعالیت ها می توانند تاب آوری ما را توسعه دهند. برخی از فعالیت هایی که میزان تاب آوری ما را ارتقاء می بخشند و دارای پشتوانه علمی نیز هستند به شرح زیر می باشند:

فعالیت قصه گویی

ما می توانیم پارادایم (الگوواره) های خود را با بازآفرینی روایت هایی که به خودمان می گوییم تهیه و تدوین کنیم. می‌توانیم در پخش دوباره همان داستان‌ها گیر کنیم که ممکن است مفید یا سازنده نباشد. با ایجاد یک داستان سالم‌تر، حس کنترل و نحوه تفسیر وقایع را تقویت می‌کنیم.

مطالعه انجام شده توسط Pennebaker, et. آل (۱۹۸۸) نشان داد که افرادی که درگیر نوشتن درمانی بوده اند، ماه‌ها بعد از طی نمودن این روش درمانی، بهزیستی و شادی بیشتری (یعنی تاب آوری) را تجربه کرده اند.

به عنوان مثال، مبحث خاصی را در زندگی خود در نظر بگیرید که در آن به تکرار داستانی که باعث نگرانی یا اضطراب می شود ادامه می دهید. سعی کنید یک نسخه جدید با تفسیر مثبت تر بنویسید. احساس خود را در این فرآیند تشخیص دهید.

جنبه مثبت فعالیت استرس

کلی مک گونیگال (۲۰۱۱) در کتاب خود با عنوان The Upside of Stress، اینطور عنوان می کند که دیدن جنبه های مثبتِ استرس تنها به این نیست که همه چیز خوب یا بد است. بلکه به این موضوع مربوط می شود که چگونه می توان از نقاط قوت یک موضوع جهت مقابله با چالش ها استفاده کرد.

او اظهار داشت که خودمراقبتی و برقراری دوستی یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار است و توضیح می دهد که چگونه کمک به دیگران، به ما کمک می کند تا تاب آوری خود را توسعه دهیم.

“کمک به دیگران باعث افزایش ترکیب امید و شجاعت می شود و ترس و ناامیدی را کاهش می دهد.”

به یکی از سخت ترین اتفاقات زندگی خود فکر کنید. چگونه می توانید از این داستان برای کمک به دیگران استفاده کنید؟ چگونه می توانید از آن برای تأثیرگذاریِ مثبت بر کسی استفاده کنید؟

تمرین های هدفمند

یافتن معنا در محیط زندگی یک جنبه مهم از جلوه های مختلف تاب آوری است.

ویکتور فرانکل، روانپزشک و بازمانده هولوکاست، در کتاب «انسان در جستجوی معنا» گفت:

«همه چیز را می توان از یک انسان گرفت جز یک چیز: آخرین آزادی انسانی او یعنی « انتخاب نگرش در هر زمینه ای  از شرایط. جهت  انتخاب راه.»  (فرانکل، ۱۹۵۹)

تمرین هایی برای تاب آوری بزرگسالان
تمرین هایی برای تاب آوری بزرگسالان

روانشناسان بارها دریافته اند که افرادی که دارای حس هدفمندی قوی هستند، تاب آوری بیشتر، احساس قوی تر بهزیستی و حتی عملکرد شناختی بهتری را تجربه می کنند.

وجود هدف در زندگی، با محافظت نسبی از مغز در برابر تأثیراتِ منفی استرس، تاب آوری را تقویت می کند.

به گفته پاتریشیا دویل، دکترای اعصاب، روانشناس مرکز بیماری آلزایمر:

«وجود هدف به نوعی به مغز شما توان تاب آوری می‌دهد. مغز شما را قوی‌تر و در برابر عوارض بیماری‌هایی همچون آلزایمر مقاوم‌تر می‌کند.» (بویل و همکاران، ۲۰۱۲)

سایر مطالعات علمی تأیید می کنند که داشتن اهداف مشخص و قدرتمند، می تواند سلامتی و طول عمر بیشتری را موجب گردد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که یافتن معنا در تجارب زیسته مان، به‌ ویژه هنگام مواجهه با چالش‌ها، یک مکانیسم کلیدی تاب‌آوری است (Schaefer, et. al, 2013).

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید