سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-21
کد خبر: 85606 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ |
100 بازدید
۰
4
پ

در این مطلب ضمن اشاره به نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان، به گام های عملی موثر در جهت ایجاد و توسعه تاب آوری فردی خواهیم پرداخت.

نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان

کاری از کارگروه تولید محتوای رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

مطالعه دروس در طول ترم – تعداد زیادی از دانش آموزان فقط نزدیک به تاریخ امتحان مطالعه دروس را شروع می کنند. این دانش‌آموزان تاب‌آوری لازم جهت حفظ یک برنامه مطالعه مشخص در طول ترم را نداشتند، که یقییناً در این صورت برایشان منجر به نتایج بهتر تحصیلی می‌شد!

ادامه تحصیل در شرایط بی انگیزگی یا بی حوصلگی – بسیاری از دانش آموزان خسته می شوند و از مطالعه خود دست می کشند. دانش آموزان تاب آور استقامت دارند. در زیر به ۳ راه برای ایجاد تاب آوری برای کمک در این شرایط مراجعه کنید.

ارسال مجدد برای نمره بهتر – اگر در تکلیف خود نمره بدی دریافت کردید، چه بسا گاهی اوقات می شود که مجدداً در آن خصوص و دریافت بازخورد استاد خود اقدام و تکلیف را ارسال نمایید. انجام این کار نمونه ای از یک نگرش تاب آور است که در آن اجازه ندهید شکست ها در مسیر راه شما قرار بگیرند.

دو برابر کردنِ تلاش خود پس از اخذ یک نتیجه بد و ناخوشایند– دانش آموزان تاب آور وقتی نتایج بدی در یک دوره تحصیلی (یا یک ترم) کسب می کنند متوقف نمی شوند. در مقابل، آنها به دنبال راه هایی برای بهبود خواهند بود. آنها ممکن است یک برنامه مطالعاتی جدید تنظیم و ترسیم کنند یا یک معلم خصوصی برای بهبود وضعیت تحصیلی خود درنظر بگیرند.

ادامه دادنِ مسیر، حتی اگر استاد شما بازخورد تند داشته باشد – گاهی اوقات، بازخورد اساتید فوق العاده تند است. اصلاً مهربان و با ملاحظه نیستند! یک دانشجوی تاب‌آور اجازه نمی‌دهد آن‌ها را منصرف کند زیرا منطقی فکر می‌کنند و تشخیص می‌دهند که چه بسا ممکن است احتمالاً مشکل از استاد است که باعث شده تا این‌قدر سطح ناملایماتی رخ داده باشد!

گام های ساده برای ایجاد تاب آوری

تاب آوری در طول زمان ساخته می شود. نمی توان آن را یک شبه یاد گرفت. با این حال، از آنجایی که این موضوع یک نوع طرز فکر است، می‌ شود توسط افرادی که از انگیزه لازم و کافی برخوردارند زندگی خود را تغییر داد و چه بسا تاب آوری را ایجاد کرد و توسعه و تقویت بخشید.

نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان
نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان

۱. احساسات خود را کنترل کنید

اولین قدم برای ایجاد تاب آوری، داشتن مهارت فراشناختی خود انعکاس است. شما باید بتوانید در مورد احساسات خود و اینکه چگونه احساسات شما بر فرایند تصمیم گیری شما حاکم می شود مسلط باشید.

برای تاب آوری، باید تصمیماتی بگیرید که ناشی از افزایش و یا برانگیخته شدنِ احساسات شما در لحظات سختی نباشد.

وقتی تشخیص دادید که احساسات بر نگرش شما حاکم شده است، باید درگیر خودگوییِ منطقی شوید. این بدین معنی است که به یک موقعیت نگاه کنید و ببینید که آیا احساسات شما با واقعیت ها همخوانی دارد یا خیر.

 

۲. اهداف بلند مدت تعیین کنید

هدف گذاری به ما کمک می کند تا تاب آوری را توسعه دهیم، زیرا اهداف ما به عنوان یک لنگر و ستاره راهنما عمل می کنند.

وقتی شرایط سخت می‌شود، می‌توانیم به هدف نگاه کنیم و به یاد داشته باشیم که این همان چیزی است که به سمت آن می‌رویم.

اگر مردم هدف بلندمدت روشنی نداشته باشند، به راحتی سرگردان خواهند شد. به یاد داشته باشید، تعریف تاب آوری این است که «از شکست‌ها رهایی یافته و از مسیر منحرف نشوید». برای اینکه در مسیر باقی بمانید، باید بدانید در چه رشته ای هستید. از ابتدا قرار بود به کدام مسیر بروید.

وقتی هدفی در پیش دارید، عقب‌نشینی‌های شما می‌توانند به‌عنوان مانع عمل کنند. می‌توانید از تفکر واگرا برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن یا عبور مطلوب از موانع استفاده کنید و به مسیر اصلی خود ادامه دهید.

۳. اهداف کوتاه مدت معقول تعیین کنید

مردم اغلب زمانی که مفاد اهداف کوتاه مدتشان خیلی سخت است تسلیم می شوند. ما خیلی زود از خودمان انتظار بالایی داریم!

نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان
نمونه هایی از تاب آوری برای دانش آموزان

در آموزش تاب آوری، ما به این منطقه “منطقه توسعه نزدیک” می گوییم. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  • اگر کاری خیلی آسان باشد، انگیزه خود را از دست می دهید.
  • اگر کاری خیلی سخت باشد، انگیزه خود را از دست می دهید زیرا نمی توانید به آن برسید. این طبیعت انسان است که اگر نمی توانید راهی را تصور کنید که از طریق آن بر موانع غلبه کنید، تسلیم شوید.
  • اگر چیزی چالش برانگیز اما قابل دستیابی است، آنگاه این باور را خواهید داشت که اگر تلاش کنید می توانید موفق شوید.

مطمئن باشید که هدف شما «با کمی تلاش جهت حفظ انگیزه» قابل دستیابی است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید