دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 85368 |
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ |
120 بازدید
۰
3
پ

در این مطلب شش راه عملی برای تربیت کودک تاب آور را مطرح خواهیم کرد. امید است مورد استفاده مخاطبین این رسانه واقع گردد.

شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

آیا می خواهید به فرزندان خود در مقابله با استرس و ناملایمات کمک کنید؟ این کار،  ساده تر از چیزی است که فکر می کنید

کمک به فرزندانمان برای عبور از استرس ها و فشارهای زندگی روزمره مهمتر از همیشه است. آمار و  ارقام منتشر شده در نوامبر سال گذشته توسط NHS Digital نشان دهنده افزایش نگران کننده مشکلات سلامت روان نوجوانان است.

متأسفانه، تجارب کسب شده توسط پزشکان این نکته را تأیید می کند که. از هر هشت کودک و نوجوان پنج تا ۱۹ ساله در انگلستان، یک کودک دارای یک بیماری روانی قابل تشخیص است.

شیوع اختلالات عاطفی، از جمله اضطراب و افسردگی، از سال ۲۰۰۴ تا ۴۸ درصد افزایش یافته است. اما سادلتون می‌گوید: «از استرس مدرسه و قلدری و نگرانی در مورد آینده شغلی و مسکن گرفته تا نگرانی‌های مربوط به تصویر بدنی، فشارهایی هستند که اغلب کودکان و نوچوانان با آن ها مواجه و دست بگریبانند.

اگرچه ممکن است نتوانیم همه این چالش‌ها را برطرف کنیم، اما می‌توانیم مهارت‌هایی را برای کمک به جوانان برای مقابله با استرس و ناملایمات منتقل کنیم.

سادلتون می گوید: «این چیزی است که به عنوان تاب آوری شناخته می شود. “توانایی غلبه بر تجربیات دشوار و شکل گیری یک حالت مثبت بوسیله آنها.” مغز ما به اطلاعات اطرافمان پاسخ می دهد، بنابراین تاب آوری را می توان در هر سنی آموزش داد، الگوبرداری کرد و پرورش داد. او می‌افزاید: «با انجام این کار، از طریق شبکه‌های پشتیبانی قوی و تشویق ارتباطات، می‌توانیم به جوانان کمک کنیم تا بفهمند چه زمانی احساس ناراحتی می‌کنند و بدانند چه کاری می‌توانند انجام دهند تا احساس بهتری داشته باشند.

به عنوان یک پدر و مادر – که دارای پسر هشت ساله و یک دختر شش ساله هستید- این چیزی است که در دستور کار شما قرار دارد و ما چندین تکنیک موثر را کشف کرده ایم که می توانند برایتان بسیار مفید و موثر باشند. مهم‌تر از همه این است که نیازی به تغییر یا اصلاح سبک فرزندپروری تان نیست بلکه صرفاً نیاز به ایجاد چند ترفند برای رشد مطلوب فرزندانتان می باشد.

شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

بدون حواس‌پرتی، با هر کودکی یک به یک وقت بگذارید

من یک شغل تمام وقت، دو فرزند در سنین مدرسه و یک مادر مسن دارم که باید از آنها مراقبت کنم، بنابراین می دانم که همه ما مشغول هستیم. من سعی نمی کنم احساس گناه انباشته کنم اما هرگز فراموش نمی کنم که با دختر چهار ساله ام یک روز داشتیم روی یک اره مویی کار می کردیم، اما من مدام به آشپزخانه می رفتم تا تلفنم را چک کنم، وقتی برای سومین یا چهارمین بار به او ملحق شدم، او به درستی گفت: “بابا، تو واقعا اینجا هستی؟”

تاب آوری از روابط ناشی می شود. کودکان نیاز به پرورش دارند، این یک «قدرت درونی» جادویی نیست که به بچه ها در گذر از زمان های سخت کمک کند. در عوض، این حضور قابل اعتماد مبتنی بر یک رابطه حمایتی است، خواه والد، معلم، خویشاوند، دوست خانوادگی باشد یا پزشک مراقبت های بهداشتی. شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

نکته کلیدی این است که کیفیت مهم است، نه کمیت. ده دقیقه تمرکز کامل بهتر از ساعتی است که ذهن شما روی چیزهای دیگر است.

اگر روی میز شام متمرکز بر رایانه لوحی خود هستید، به آنها یاد می دهید و یا میگویید که همیشه حواسشان پرت باشد و هم اینکه آنها به اندازه کافی برای توجه شما مهم نیستند.

نیازی نیست که زمانِ یک به یک برنامه های فشرده روزانه را از قبل از هم تفکیک کنید. حمام کردن، سفر با ماشین، وعده های غذایی، صف ها را محاسبه کنید. گپ بزنید، گوش دهید، در مورد احساسات خود صحبت کنید، آنها را تشویق کنید تا احساسات خود را بیان کنند. هنگامی که این یک به یک ها در یک مسیر منظم قرار گرفتند، فرزندان شما می دانند که همیشه فضای امنی برای زندگی کردن دارند.

برای خواب زمان و فرصت مناسب قائل شوید

ما بچه های زیادی را می بینیم که به سختی می خوابند، خسته از خواب بیدار می شوند، با حلقه های سیاه زیر چشم. کمبود خواب با کیفیت یک محرک بزرگ برای استرس است: تأثیر منفی بر حافظه، تمرکز، عملکرد شناختی و تصمیم‌گیری دارد.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود خواب – برای همه ما – محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب است.

نوع نور آبی که از دستگاه های دیجیتال ساطع می شود، تولید ملاتونین را سرکوب می کند، هورمونی که به بدن سیگنال می دهد که زمان خواب است. علاوه بر این، نگاه کردن به صفحه نمایش قبل از خواب ما را از لحاظ عاطفی و هیجانی حفظ می کند و خاموش شدن آن ها را برای ما سخت تر می نماید.

شاید یک والد کم برخورداربتواند فناوری را به طور کامل ممنوع کند، اما والدینی که از لحاظ اقتصادی در مضیقه نیستند در چنین وضعتی قرار ندارند. ما از شما می خواهیم حداقل یک ساعت قبل از خواب ممنوعیت استفاده از وسایل خانگی را صادر کنید. در صورت نیاز وای فای را خاموش کنید. (اگر به عنوان یک مُسکّن برای بدون تنش ماندنِ فضای منزل به آن نیاز داشته باشید، تلویزیون چندان بد نیست؛ ما تمایل داریم تا آنقدر نزدیک به صفحه ننشینیم.)شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

اوایل عصر، اصرار کنید که همه از «حالت شبانه» در دستگاه‌های خود استفاده کنند، که نور آبی را با درخشش گرم‌تر تعویض نمایند. می‌توانید برنامه‌هایی را که این کار را انجام می‌دهند (مانند f:lux) نیز دانلود کنید یا عینک‌های شکننده نور آبی بخرید. همچنین ارزش دارد چراغ‌های شب کودکانتان را به چراغ‌های قرمز تغییر دهید – قرمز کمترین تأثیر را بر تولید ملاتونین دارد. وقتی این کار را در اتاق فرزندانم انجام بدهیم، آنها صبح روز بعد بیش از یک ساعت دیگر در اتاق خوابشان خواهند خوابید.

بیرون بروید و ورزش کنید

همه ما می دانیم که فعالیت منظم مهم است و بیشتر ما، از جمله کودکان، نیاز به انجام بیشتر آن داریم. اما اگر به شما بگوییم که ورزش و همچنین حفظ تناسب اندام آنها، تاب آوری کودک شما را افزایش می دهد، چطور؟ ورزش در واقع مغز آنها را تقویت می کند.

به خوبی مستند شده است که ورزش در درمان افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط ​​با دارو همتراز است. این می تواند به این دلیل باشد که بدن را به حرکت روان تر در داخل و خارج از حالت استرس عادت می دهد. همان هورمون هایی که هنگام استرس ترشح می شوند (کورتیزول و آدرنالین) به طور موقت هنگام ورزش افزایش می یابد. فعالیت بدنی منظم به سیستم پاسخ به استرس ما می آموزد که به طور موثرتری بهبود یابد.

انجام این کار خصوصاً با هم، می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، و ما یاد گرفته ایم که بچه ها کاری را انجام می دهند که ما را در حال انجام آن می بینند، نه آنچه را که ما به آنها می گوییم.

ما از طرفداران پر و پا قرص “میان وعده های حرکتی” هستیم – تمرینات کوتاه مدت در طول روز. قبل از شام آهنگی را می گذاریم و همه در آشپزخانه تحرک داریم. یا بچه‌هایم به من ملحق می‌شوند تا اسکات، پرش ستاره، خزیدن خرس یا قورباغه را انجام دهند. هرچه احمقانه تر نگاه می کنیم، به نظر می رسد که آنها بیشتر از آن لذت می برند.

برآورده شدن تأخیری نیازها را آموزش دهید

تاب‌آوری یعنی درک اینکه همیشه نمی‌توانید چیزی را که می‌خواهید به‌محض آن که می‌خواهید به دست آورید. این مفهوم مهمی است که باید در عصر آمازون پرایم، اسپاتیفای، نتفلیکس و اوبر منتقل شود. روانشناسی به ما می آموزد که افرادی که می توانند رضایت دیرهنگام را بپذیرند، زندگی شادتر و سالم تری دارند. بدون توانایی به تعویق انداختن لذت و پاداش، فرزندان ما مهارت مهمی را برای سلامتی خود از دست می‌دهند.

یکی از بهترین راه ها برای آموزش؟ بازی های رومیزی. اینها نیاز به کنترل تکانه، چرخش و انعطاف ذهنی دارند. آنها قشر جلوی مغز را تمرین می دهند، بخش منطقی مغز که در تصمیم گیری، تنظیم عاطفی و …، بله، انعطاف پذیری نقش دارد. بازی‌های رومیزی نیز راه خوبی برای مُدل‌سازی تاب آوری با بازنده‌های خوب هستند.شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

اما راه‌های دیگری برای تشویق به تأخیر افتادن لذت وجود ندارد: یادگیری یک ساز موسیقی. گوش دادن به کل آلبوم ها به جای پرش از آهنگی به آهنگ دیگر. تسلط بر یک ورزش جدید؛ حتی هفته به هفته یک سریال تلویزیونی را با هم تماشا کنید، به جای اینکه در چند جلسه همه آنها را ببینید.

الفبا را بخور

تغذیه تاثیر بسزایی بر سلامت روان دارد. غذای باکیفیت روده ما را تغییر می دهد که به ارسال سیگنال های آرامش به مغز کمک می کند. غذای بی کیفیت و بسیار فرآوری شده در عوض سیگنال های استرس ارسال می کند.

یک رژیم غذایی متنوع، غنی از فیبر، منجر به تنوع بیشتر در روده ما می شود، که به نوبه خود به انعطاف پذیری بیشتر و احتمال اضطراب و افسردگی کمتر کمک می کند.

شش راه عملی تربیت کودک تاب آور
شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

متقاعد کردن بچه‌ها به خوردن سالم‌تر می‌تواند مانند یک نبرد سخت به نظر برسد، به‌ویژه اگر آنها دمدمی مزاج باشند، بنابراین این برای تبدیل شدن به یک سرآشپز برتر نیست – فقط چند ترفند را امتحان کنید که واقعاً می‌تواند از نظر عاطفی برای آنها مفید باشد.

من دوست دارم تمام خانواده را به چالش بکشم تا در طول ۳۰ روز “الفبا را بخورند”. من فکر می کنم مصرف ۲۶ غذای گیاهی مختلف در یک ماه یک هدف واقعی است: A برای مارچوبه، B برای موز، C برای نخود و غیره. تغذیه سالم را به یک بازی تبدیل می کند و کودکان را تشویق می کند که غذاهای جدید را امتحان کنند. آن را به یک مسابقه تبدیل کنید و ببینید چه کسی می تواند اول همه حروف را علامت بزند.

مُدل قدردانی

به جای آزار و اذیت فرزندانِ خود با سوالاتی مانند “مدرسه چطور بود؟” و «امروز چه کار کردی؟»، به آنها بیاموزید که روز خود را دوباره تنظیم کنند.شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

بازی زیر یک بازی است که از یکی از دوستانم یاد گرفتم که آن را با دخترش در هنگام شام بازی کرد. همه باید به سه سوال پاسخ دهند:

۱) امروز یکی برای خوشحال کردن شما چه کار کرد؟

۲) برای خوشحال کردن دیگری چه کردید؟

۳) امروز چه آموخته اید؟

من عاشق این تمرین ساده هستم زیرا به همه ما کمک می کند تا چیزهای مثبت را در هر روز پیدا کنیم. قدردانی را می آموزد، خوش بینی را پرورش می دهد و مهربانی را تشخیص می دهد. شش راه عملی تربیت کودک تاب آور

مهم نیست که در محل کار یا مدرسه چه اتفاقی افتاده است، یا وقتی پشت میز نشستیم، هر یک از ما چقدر استرس داشته ایم. وقتی این بازی را انجام دادیم، به نظر می رسد که کل روحیه بهبود می یابد. چیزهایی در مورد فرزندانم یاد می‌گیرم که احتمالاً هرگز فکر نمی‌کردند خلاف آن به من بگویند. آن را امتحان کنید. ممکن است به نقطه برجسته روز شما تبدیل شود.

منبع:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/jan/05/six-ways-to-raise-a-resilient-child

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید