دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 85297 |
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ |
290 بازدید
۰
3
پ

این مطلب جامع ترین و کامل ترین مقالۀ گردآوری شده پیرامون موضوع «رسانه تاب آوری تا تاب آوری رسانه ای» می باشد که از مطالب مرتبط با تاب آوری رسانه ها در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران و نیز مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران تهیه گردیده است.

تاب‌آوری رسانه‌ای در بحران‌ها: رسانه‌ای سالم است که دارای تاب‌آوری رسانه‌ای بوده، نسبت به شرایط متغیر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بهترین پاسخ ممکن را ارائه دهد.

تاب‌آوری رسانه‌ای در بحران‌ها

در یک جامعه‌ی مردم سالار، تمامی افراد جامعه به طور یکسان به سازمان‌های رسانه‌ای قوی و مستقل نیاز دارند تا به راحتی به اخبار و اطلاعات معتبر دسترسی یابند. رسانه‌ها باید ضمن ایجاد شرایط بحث و گفت‌و‌گوی آزاد، قدرت کافی جهت شکل‌دهی تغییرات رفتاری و اجتماعی لازم در مخاطبین را داشته‌باشند.

تاب‌آوری رسانه‌ای چیست؟

سازمان‌ رسانه‌ای، یک شخص یا ارگانی است که در انتشار اطلاعات به عموم مردم از طریق روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و سایر رسانه‌ها نقش دارد.

تاب‌آوری رسانهای به معنای توانایی سازمان‌های رسانه‌ای در حفظ بقا و عملکرد در هنگام وقوع فجایع و حوادث استرس‌زا می‌باشد.

مراحل تاب‌آوری سازمان‌های‌ رسانه‌ای

  • پیش‌بینی: یک سازمان رسانه‌ای با تحقیق در جامعه و جست و جوی نشانه‌های یک حادثه‌ی قریب‌الوقوع، می‌تواند برای عملکرد خود در چالش‌ها از پیش آمادگی لازم را کسب کند.
  • رویارویی: یک سازمان رسانه‌ای با استفاده از دانش و تجارب مثبت و منفی گذشته به رویارویی با بحران‌ها پرداخته، آن‌ها را مدیریت می‌کند.
  • سازگاری: در هنگام سازگاری، یک سازمان عملکرد‌های پایه‌ی خود را با وجود شرایط متغیر خارجی حفظ می‌کند.

در میان این مراحل، سازگاری از اهمیت بالایی برای تحقق تاب‌آوری برخوردار است اما نباید ضرورت یادگیری را نادیده گرفت.

یادگیری باعث پیشرفت در سایر مراحل تاب‌آوری می‌شود. فرآیند یادگیری تاب‌آوری نباید صرفا محدود به زمان وقوع بحران‌ها باشد؛ بلکه تقویت تاب‌آوری تنها زمانی با موفقیت رخ خواهد داد که یادگیری اصول آن به صورت روزانه انجام شود.

 

تاب‌آوری رسانه‌ای

روش‌های افزایش تاب‌آوری سازمان‌های رسانه‌ای

۱.مدیریت صحیح سازمان: برگزاری منظم جلساتی با عنوان “اتاق فکر” به تمامی کارکنان فرصت برنامه‎‌ریزی و تفکر در مورد تهدید‌ها و چالش‌های مختلف را می‌دهد.

۲.تقویت نیروهای انسانی: هزینه‌ی ایجاد امکانات تفریحی برای کارکنان سازمان رسانه‌ای، در قبال هزینه‌‌ای که آن‌ها در برابر فشار‌ها و استرس‌های حاصل از حوادث متحمل می‌شوند ناچیز است.

۳.ترویج فرهنگ یادگیری: نسبت به عملکرد‌هایی که تاکنون سازمان داشته است بررسی‌های انتقادی انجام دهید. از نتایج و اثرات مثبت یا منفی تصمیمات گذشته‌ی سازمان درس بگیرید.

رسانه تاب آوری
رسانه تاب آوری

سخن آخر

با کمک تاب‌آوری سازمانی، سازمان‌ها نظیر سازمان‌های‌ رسانه‌ای قابلیت پیش‌بینی تهدید‌های احتمالی، سازگاری موثر با عواقب جانبی و شرایط چالش‌برانگیز را کسب می‌کنند.

مطالعات در حوزه‌ی تاب‌آوری و رسانه نشان داده‌اند که استفاده از رسانه‌ها جهت یافتن اطلاعات در مورد یک بحران و بحث راجع به حادثه‌ی رخ داده با خانواده، دوستان و همسایه‌ها همگی تاب‌آوری اجتماعی را در میان افراد بومی افزایش می‌دهند. افرادی که دسترسی دائم به رسانه‌های اجتماعی دارند، با احتمال بیشتری جامعه‌ی خود را تاب‌آور توصیف می‌کنند.

اثرات رسانه های اجتماعی بر تاب آوری افراد

اثرات رسانه های اجتماعی بر تاب آوری: امروزه رسانه های اجتماعی منبع مهمی برای دریافت اطلاعات محسوب می شوند خصوصا زمانی که افراد در موضع تردید و و عدم رضایت از منابع اطلاعاتی موجود قرار دارند. با گذشت زمان، رسانه های اجتماعی و کانال های مختلف شبکه های مجازی دلیلی برای فعالیت افراد در فضای مجازی شناخته شد و این فعالیت، هم افزایش حمایت اجتماعی و هم کاهش ناراحتی افراد را ایجاد نموده است که در دوران بحران و میزان تاب آوری افراد، مهم تلقی می شود.

اثرات رسانه های اجتماعی بر تاب آوری

در اینجا به طور مختصر به اثرات مثبت و منفی استفاده از رسانه های اجتماعی بر روی تاب آوری می پردازیم.

اثرات مثبت:
اثرات مثبت استفاده گسترده از رسانه های اجتماعی بر روی سلامت افراد بیان شده است. در ابتدا باید بگوییم که رسانه های اجتماعی ، احتمال انزوای اجتماعی را کاهش داده همانطور که افزایش در ارتباط ، حس تعلق را افزایش می دهد و حس تنهایی افراد را کم می کند. دوم، رسانه های اجتماعی میزان ناراحتی افراد را نیز کم کرده است چون باعث افزایش پتانسیل ارتباط کلامی گردیده است خصوصا که این ارتباطِ رو در رو در پاندمی کرونا محدود شده است. سوم، رسانه های اجتماعی میزان حمایت اجتماعی از طرف گروه ها، اعضای خانواده، حلقه دوستان وجامعه را افزایش داده است زیرا در زمانی زندگی می کنیم که با دنیای بیرون ارتباط کمتری داریم. حمایت مثبت اجتماعی، افراد را در برابر استرس مصون داشته و در رشد تاب آوری آن ها در مقابله با مشکلات موثر است. چهارم، مطالعات نشان داده است که استفاده از رسانه های اجتماعی همراه با کاهش افسردگی و حس تنهایی و افزایش عزت نفس بوده است.

در نتیجه، فعالیت در فضای مجازی تاب آوری را به خوبی ارتقاء داده است. رسانه های اجتماعی شامل فعالیت های مختلف مجازی مثل استفاده افراد از پروفایل ها، گذاشتن نظرات و به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو هاست که بر عمق و میزان ارتباط اثرگذار است و افراد را قادر می سازد تا شبکه ها و صفحات اجتماعی خود را ایجاد نموده و میزان حمایت اجتماعی از همدیگر را بهبود بخشند.

اثرات منفی:
در کنار اثرات مثبت استفاده از رسانه های اجتماعی و مجازی قطعا اثرات منفی نیز وجود دارد. این موضوع که استفاده از رسانه های اجتماعی در بین تمامی سنین محبوب بوده مورد بحث است چون اغلب تحقیقات آکادمیک بر نوجوانان و جوانان متمرکز است. نمونه های پژوهشی به نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی و ارتباط آن با نتایج سلامتی می پردازند. برای مثال یک بررسی طولی اخیر نشان داده است که استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک اثر منفی بر سلامت روان دارد. مطالعه ای دیگر در همین زمینه به تاثیر استفاده از فیسبوک بر تضعیف سلامت ذهنی به مرور زمان در بین جوانان پرداخته است. در نتیجه نمی توان منکر نتایج منفیِ استفاده از شبکه های مجازی و نشانه های سلامت روان بین نوجوانان و جوانان شد.

یا در تحقیقات دیگری از سمت خود نوجوانان و والدینشان گزارش شده است که به دلیل استفاده از فضای مجازی دچار ناراحتی های چون ترس از دست دادن، تنهایی، بیش فعالی، اضطراب و افسردگی شده اند.

آگاهی افراد در استفاده از فضای مجازی
باید دانست که افراد در چنین فضاهایی به دنبال تبادل اجتماعی ، نظیر تبادل اطلاعات و نظرات می باشند و شبکه نه های اجتماعی به صورت تصادفی، عمدی و یا خود به خودی میزان تاثیرگذاری بر دیگران را در روابط میان فردی افزایش می دهد.

به صورت واضح می توان گفت تاثیرات مثبت استفاده از رسانه های اجتماعی در بین افرادی است که با این شبکه ها آشنا بوده و از آن ها برای اهداف مختلف و معین به درستی استفاده می کنند. این افراد نسبت به تفاوت های شبکه ها آگاه بوده و به گونه ای از این فضا استفاده می نمایند تا تشکیل ارتباطات جدید که از پیوند های ضعیف به سوی پیوند های قوی تر می رود را تسهیل نمایند.

اما اثرات منفی در بین اشخاصی _خصوصا نوجوانان_ است که به صورت افراط گونه از این فضا استفاده می کنند که موجب کاهش تاب آوری شان به دلیل عدم آگاهی لازم در بکارگیری این فضا می باشد.

تاب آوری رسانه ای چیست؟

بحران کرونا بسیاری از مدیران رسانه و سرگرمی را مجبور کرده است تا ثبات بیشتر تشکیلات شان را بررسی کنند. این موضوع باعث شد که نسبت به همه چیز از عملکردهای پایه گرفته تا بنیان های مدل های کسب و کارشان را به دیده انتقاد بنگرند. بسیاری از مدیران متوجه لزوم ایجاد تغییرات در تشکیلات و نیاز به پرورش سطوح مهم تری از تاب آوری شدند.

حال که از شوک اولیه همه گیری عبور کرده ایم، مدیران رسانه ها نه تنها به دنبال بازسازی تاب آوری به عنوان نوع عملکردشان در دوران کرونا هستند بلکه به آمادگی خود در چنین بحران هایی نیز می اندیشند. در این شرایط تصمیمات هوشمندانه، زمان ایجاد اختلال حیاتی بوده اما به همان میزان نیز ساخت تشکیلاتی که به اندازه کافی در برابر چنین اختلالاتی قوی باشد اهمیت دارد.

باشگاه تاب آوری و تاب آوری رسانه ای

در رسانه و سرگرمی، روش های کوتاه مدت به طور ثابت با تغییر و تحول ساختاری تعامل دارد. سازمان ها و تشکیلات رسانه ای تاب آور با ۴ رکن کار خود را آغاز می کنند:

– مدل عملیاتی که به اندازه کافی ساده و چابک بوده تا در صورت لزوم به راحتی به جریان بیفتد و کار خود را پیش ببرد
– مدل کسب و کار که قدرتمند و مقیاس پذیر است
– مدل نیروی کار که بر ارزش های بلند مدت استوار است
– شناسایی و اندازه گیری

وقتی مدیران رسانه از تاب آوری صحبت به میان می آورند در واقع به چشم اندازی ورای بحران کرونا می نگرند. با توجه به فشارهای بی وقفه ای که از رفتار مصرف کننده، تکنولوژی شکننده و رقابت شدید ایجاد می شود تیم های مدیریتی از ضرورت سازمان های پویاتر و پایدار تر آگاه هستند. قبل از همه گیری، ۳۷% از مدیران رسانه ها اظهار داشته اند که بدون نوآوری، فعالیت شرکت هایشان تا ۵ سال آینده متوقف خواهد شد. بعد از همه گیری نیز، ۵۲% از مدیران گفته اند که این بحران نحوه عملکردشان را تغییر داده است.

در نتیجه برای تاب آوری هر چه بیشتر سازمان های رسانه ای نیاز به بازنویسی فرهنگ سازمانی است. برای انجام چنین کاری، تیم های مدیریتی باید به تغییرات عملی و راهبردی که در صنعت به وقوع می پیوندند، بپردازند. پس شناسایی خطر برای یک سوم از مدیران رسانه ای در اولویت قرار داشته که در بهبودی تاب آوری تشکیلات نقش داشته و نیازمند همت بیشتری است. بازسازی فرآیندهای داخلی سازمان ها – متناسب با اهداف آینده – باید در بستر بررسی دوباره کل مدل کسب و کار رخ دهد؛ بدین معنی که ساخت تشکیلات چابک و قدرتمند به گونه ای باشد که در برابر هر آنچه که با آن مواجه می شود چه شوک های ناگهانی جهانی تا تغییرات ساختاری مدت بلند، مقاومت نماید.

به طور کلی ۴۱% از مدیران رسانه ای چه در صنعت نشر و چاپ، چه تبلیغات، چه اخبار و سرگرمی ، چه تولید فیلم و غیره ، ساده سازی شرکت را به عنوان اولویت تجاری خود عنوان کرده اند. دستیابی به کارآیی ها از طریق ساده سازی منجر به کاهش هزینه ها و تصمیم سازی موثر در همه انواع کسب و کار ها خواهد شد که در ارتقای تاب آوری تشکیلات رسانه ای نیز موثر خواهد بود. اولویت های اصلی پیرامون ساده سازی، ادغام واحد های تجاری، بخش ها و دستورالعمل ها (۵۲%) و برون سپاری فعالیت های پشتیبان (۴۳%) خواهد بود.

رسانه تاب آوری تا تاب آوی رسانه ای
رسانه تاب آوری تا تاب آوی رسانه ای

سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای

سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای: در این مقاله ما قصد داریم به این پرسش مهم که سواد رسانه ای چیست؟ بپردازیم همچنین رابطه میان سواد رسانه ای و تاب آوری را بررسی کنیم.

شاید برای شما هم این سوال مهم پیش آید که سواد رسانه ای چیست؟ ما در این مقاله ما سعی داریم تا پاسخ مناسبی برای این پرسش و نقش سواد رسانه ای در بحث تاب آوری ارائه نماییم.

سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای

انسانها زمانی که با مشکلات قابل لمس و غم فراوان مواجهه می شوند از خود رفتارهایی گاها احساسی بروز می دهند. انسان های آموزش دیده که سطح تحمل خود را در برابر مشکلات افزایش داده اند کمترین میزان فوران احساسات را در شرایط پیش بینی نشده از خود به نمایش می گذارند.

ارتقاء تاب آوری در انسان می تواند سبب رشد و تعالی فکری او شود. همچنین توسعه تاب آوری به افزایش خود مدیریتی فرد نیز کمک می نماید.

افزایش تاب آوری در انسان به وسیله آموزش ارائه شده توسط والدین، مدرسه، رسانه ها، خرده فرهنگ و سنت های قبیله ای صورت می پذیرد. حال در این مقاله ما سعی داریم تا با شما عزیزان به بررسی تاثیر متقابل افزایش سواد رسانه ای در بحث تاب آوری بپردازیم. در نهایت نیز به این پرسش اساسی که سواد رسانه ای چگونه موجب تاب آوری رسانه ای میشود؟ پاسخ خواهیم داد.

بررسی این پرسش اساسی که سواد رسانه ای چیست؟

پیش از پرداختن به نقش سواد رسانه ای در بحث تاب آوری بهتر است تا به این پرسش که سواد رسانه ای چیست؟ پاسخ دهیم. در تعریف کلی مفهوم سواد رسانه ای می توانیم اینگونه بیان نماییم که سواد رسانه ای نوعی درک متکی بر مهارت فردی تلقی می شود.

در بحث سواد رسانه ای فرد به شناخت کاملی نسبت به انواع رسانه ها و تولیدات شکل گرفته در آنها رسیده است. این شناخت به فرد کمک می نماید تا مطالب دریافت شده را به راحتی تجزیه و تحلیل نماید. سپس او می تواند بر اساس رسالت محوله بر رسانه مطالب تولید شده توسط آنها را بپذیرد و یا نسبت به تکذیب آنها اقدام نماید.

در بحث سواد رسانه ای فرد خود تعیین می کند تا چگونه اطلاعاتی را دریافت نماید و یا از پذیرش آنها اجتناب کند. در نهایت زمانی که فرد میزان سواد رسانه ای خود را افزایش می دهد نقش موثرتری را در تولید محتوا ایفا خواهد نمود.. چنین فردی از پویایی بیشتر در زمینه تولید محتوای کاربردی برخوردار خواهد بود.

رسانه تاب آوری
رسانه تاب آوری

بررسی نقش سواد در شناخت رسانه ها در ارتقاء میزان آگاهی جمعی   

ما  قصد داریم تا به بررسی نقش سواد رسانه ای در تسهیل مشارکت رسانه ای افراد جوان در مراودات اجتماعی بپردازیم. در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات سفارت ایالت متحده آمریکا در لندن که توسط محققان مطرح در این حوزه صورت پذیرفته می پردازیم.

در این بررسی استدلالی محققان دریافتند که با افزایش سواد رسانه ای به شیوه انتقادی و توسعه این شیوه در سیستم آموزشی مدارس، دانش آموزانی که با این روش تدریس رشد کرده اند از میزان تاب آوری رسانه ای بیشتری در زمان مخابره اطلاعات نادرست برخوردار می باشند. سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای

همچنین بررسی ها نشان داد که افراد مسن جامعه نیز به دلیل سواد رسانه ای پایینی که دارند در برابر بسیاری از اخبار جعلی میزان تاب آوری کمی از خود نشان می دهند. در نهایت طی بررسی ها صورت گرفته مشاهده شد که با آموزش سواد رسانه ای به مسن ترها میزان تاب آوری در آنها از ۶۴ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.

سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای
سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای

سواد رسانه ای چگونه موجب تاب آوری رسانه ای میشود؟

امروزه بسیاری از سازمان های بین المللی، دانشگاه های معتبر دنیا و حتی رسانه های نشر دهنده اطلاعات بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای برای درک بهتر و ارزیابی انتقادی اطلاعات دریافتی توسط کاربران تاکید می نمایند. آنها معتقد هستند که آموزش می تواند تا حد زیادی به جبران بی سوادی در زمینه رسانه و تحلیل داده ها کمک نماید.

در واقع دانش کسب شده در این زمینه می تواند به افزایش تاب آوری ما در دنیایی که از انبوه اطلاعات جعلی پوشیده شده است کمک شایانی نماید. به شکلی که یونسکو نیز در سال ۲۰۲۰ در بیانیه خود که در سئول مطرح نمود بر افزایش سواد رسانه ای انتقادی میان انسان ها تاکید نموده است.سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای

در این بیانه بر سواد رسانه ای و دانش تحلیل انتقادی اطلاعات برای همه ی انسان ها تاکید شده است. در نهایت میان سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای رابطه مستقیمی وجود دارد.  در نتیجه افزایش سواد رسانه ای می تواند به افزایش میزان تاب آوری در جامعه کمک نماید.

تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟

تاب آوری رسانه ها به معنی توان آن‌ها برای مقابله با فشارها، تحولات و شرایط بحرانی می‌باشد. بنابراین یک رسانه تاب آور، می‌تواند چالش‌های مختلف مانند تغییرات سریع فناوری و شرایط بحرانی را بخوبی مدیریت کرده و به فعالیت‌هایش ادامه دهد. در ادامه مطلب، به بررسی ویژگی‌های اصلی رسانه تاب‌آور و همینطور راهکارهای تقویت مهارت تاب‌آوری می‌پردازیم.

اهمیت و نیاز به رسانه تاب‌آور

در مواجهه با فشارها و تحولات گوناگون، وجود رسانه تاب آور برای حفظ اعتماد عمومی و ارائه اطلاعات قابل اعتماد، بسیار اهمیت دارد. از اینرو، رسانه‌ها در جایگاه خودشان بعنوان منبع اطلاعاتی و هدایت‌کننده‌های افکار عمومی، نقشی بسیار مهم دارند. بنابراین، رسانه تاب‌آور باید توانایی اطلاع‌رسانی مؤثر در شرایط فوری و بحرانی را داشته باشد تا بتواند جامعه را هدایت کند و مردم را در کنار همدیگر نگه دارد.تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟

ویژگی‌های اصلی رسانه تاب آور چیست؟

  • انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری: یک رسانه تاب آور باید قادر باشد در مواجهه با تغییرات و شرایط جدید، تنظیمات و فرمت‌های خود را سریعاً تغییر دهد. انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری از ویژگی‌های اساسی یک رسانه تاب‌آور است.
  • استقلال و بی‌طرفی: رسانه تاب آور باید مستقل عمل کند. به طوری که اخبار و اطلاعات را کاملاً بیطرفانه منتشر نماید. همچنین، نظرات مختلف را بدون تعارض و تأثیرپذیری از عوامل بیرونی، بیان کند.
  • قدرت اطلاع‌رسانی و ارتباطات: یک رسانه تاب آور بایستی بتواند اطلاعات جدید را با سرعت به عموم مردم ارائه کرده و همبستگی جامعه را در شرایط بحرانی، حفظ کند.تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟

راهکارهایی برای تقویت تاب آوری رسانه ها

  • یکی از راه‌های کلیدی برای تقویت رسانه تاب آور، ارتقای آگاهی است. این‌ها شامل ارائه آموزش به پرسنل و متخصصان رسانه است تا نحوه هدایت و انطباق با تحولات را یاد بگیرند. همچنین، شامل آموزش مردم در مورد سواد رسانه‌ای می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند تا مخاطبان آگاه‌تری برای اخبار و اطلاعات باشند. در واقع، با توانمندسازی پرسنل رسانه و مردم می‌توانیم انعطاف‌پذیری اکوسیستم رسانه‌ای را افزایش دهیم.
  • یکی دیگر از جنبه‌های مهم در ایجاد رسانه تاب آور، دگرگونی و به‌روز‌رسانی زیرساخت‌های فناوری است. از آنجا که تکنولوژی با سرعت زیاد به تکامل خود ادامه می‌دهد، سازمان‌های رسانه‌ای باید خود را با شرایط وفق دهند تا در عرصه رقابت باقی بمانند. بدین منظور، بایستی سرمایه‌گذاری مناسبی در ابزارها و فناوری‌های پیشرفته، مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، انجام دهند تا مخاطبان خود را حفظ نمایند. واضح است که با به‌روز ماندن از لحاظ آخرین پیشرفت‌های فناوری، بهتر می‌توان در برابر اختلالات مقاومت کرد و به طور مؤثر به مخاطبان خود خدمت نمود.

تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟
تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟

نقش دولت و سازمان‌ها در تقویت رسانه تاب آور

  • دولت از طریق سیاست‌گذاری و حمایت، نقش مهمی در تقویت تاب آوری رسانه ها ایفا می‌کند. در واقع، دولت‌ها می‌توانند با توسعه سیاست‌هایی که آزادی مطبوعات، کثرت رسانه‌ها و شفافیت را تضمین و ترویج می‌کنند، محیطی مناسب برای سازمان‌های رسانه‌ای ایجاد کنند. علاوه بر این، می‌توانند حمایت‌های مالی را به سازمان‌های رسانه‌ای، به‌ویژه در زمان‌های بحران یا گذار ارائه دهند که موجب پایداری و تاب‌آوری بیشتر آن‌ها می‌شودمی‌شود.
  • همکاری و تعامل بین سازمان‌های رسانه‌ای، جامعه مدنی و سایر ذینفعان برای ایجاد رسانه تاب آور ضروری است. دولت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با ایجاد بسترهایی برای گفت‌وگو، تقویت مشارکت‌ها و حمایت از طرح‌هایی که تنوع و فراگیری رسانه‌ها را ارتقا می‌دهند، گام‌هایی برای تسهیل این تعاملات بردارند. با همکاری یکدیگر، ذینفعان مختلف می‌توانند از قدرت و منابع مربوطه خود برای مقابله با چالش‌ها استفاده کنند. به یاد داشته باشید که ایجاد یک رسانه انعطاف‌پذیر، حاصل تلاشی جمعی بوده که مستلزم مشارکت فعال و همکاری سهامداران مختلف است.

رسانه تاب آوری تا تاب آوری رسانه ای
رسانه تاب آوری تا تاب آوری رسانه ای

پرسش و پاسخ

  • رسانه تاب آور چیست؟ رسانه تاب‌آور به روش‌ها و ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود که رسانه را قادر به مقابله با فشارها، تحولات و بحران‌های مختلف می‌سازد. این ویژگی‌ها شامل انعطاف‌پذیری، استقلال، قدرت اطلاع‌رسانی و تطبیق‌پذیری با شرایط متغیر است.
  • چگونه می‌توان تاب آوری رسانه ها را تقویت کرد؟ برای تقویت رسانه تاب‌آور، می‌توان از راهکارهایی مانند: آموزش و اطلاع‌رسانی، تحول و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فناوری، سیاست‌گذاری و حمایت دولتی و تسهیل تعاملات بین سازمان‌ها و رسانه‌ها استفاده کرد. این اقدامات باعث تقویت و تحکیم قدرت رسانه‌ها در مواجهه با تحولات و بحران‌های مختلف می‌شوند.تاب آوری رسانه ها چگونه محقق می شود؟

تاب آوری رسانه ای جامعه چیست؟

موضوع تاب آوری رسانه ای جامعه در دنیای امروز، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با پیشرفت فناوری و گسترش رسانه ‌های اجتماعی، افراد به صورت گسترده ‌ای با اطلاعات و محتواهای مختلف در تمام زمینه ‌ها در تماس هستند. این روند، علاوه بر فرصت ‌های بسیاری که ارائه می ‌دهد، چالش‌ هایی را نیز به همراه دارد.

تاب آوری رسانه ای جامعه به معنای توانایی فرد یا جامعه در مواجهه با اطلاعات، محتواها و تأثیرات منفی و مثبت آنها است. افرادی که تاب آوری رسانه ای دارند، قادرند اطلاعات را تحلیل کنند، نقادانه به آنها نگاه کنند و تصمیم‌گیری ‌های هوشمندانه ‌تری انجام دهند.

آنها قادرند محتواهای تحریف شده، افراطی یا نادرست را شناسایی کنند و به جای آن، به دنبال منابع قابل اعتماد و معتبر باشند. همچنین، تاب آوری رسانه ای به معنای توانایی اجتناب از افراط یا بی ‌توجهی به محتواهای آسیب ‌زا است و از فرد در برابر اثرات منفی رسانه‌ ها محافظت می‌کند.

مهارت ‌های تاب آوری رسانه ای

مهارت ‌های تاب آوری رسانه ای شامل توانایی تحلیل منابع، تفکر انتقادی، تعامل موثر با رسانه‌ ها و ارتباطات، ایجاد مصونیت روانی در برابر تأثیرات ناخواسته و توانایی تشخیص واقعیت و تحریف ‌ها است.

فردی که تاب آوری رسانه ای دارد، قادر است در مواجهه با پیام ‌های تحریف شده، شایعات، افراط و تحریکات از خود محافظت کند و درک صحیحی از واقعیت‌ ها داشته باشد.

تاب آوری رسانه ای جامعه اهمیت زیادی در جامعه دارد. افرادی که تاب آوری رسانه ای دارند، می ‌توانند در فرهنگ‌ سازی و تشکیل نظرات عمومی نقش موثری ایفا کنند. آنها قادرند به عنوان فیلترهای هوشمند برای جامعه عمل کنند و از انتشار اطلاعات نادرست و مضر جلوگیری کنند.

همچنین، تاب آوری رسانه ای می ‌تواند در افزایش سطح انگیزش و اعتماد افراد نسبت به رسانه ‌ها و اطلاعاتی که دریافت می‌ کنند، تأثیر مثبتی داشته باشد. افرادی که تاب آوری رسانه ای دارند، بهتر می ‌توانند از فرصت‌ هایی که رسانه ‌ها ارائه می‌ دهند، استفاده کنند.

راهکارهای تاب آوری رسانه ای

برای تاب آوری رسانه ای، می‌ توان از راهکارهای متعددی استفاده کرد. در زیر، تعدادی از این راهکارها را بررسی خواهیم کرد:

  1. آموزش توانایی ‌های تحلیل رسانه ‌ها: آموزش مهارت‌ های تحلیل رسانه‌ ها و تفکر انتقادی به افراد، آنها را قادر می‌ سازد تا اطلاعات را به صورت منظم و عقلانی بررسی کنند. این شامل تشخیص منابع قابل اعتماد، بررسی محتواها، شناسایی تحریف‌ ها و شایعات و تحلیل دقیق اخبار و اطلاعات است.
  2. توسعه توانایی هوش اجتماعی و روابط عمومی: توانایی برقراری ارتباط مؤثر با رسانه‌ ها و محیط ‌های اجتماعی، می ‌تواند به تاب آوری رسانه ای کمک کند. این شامل توانایی برقراری ارتباط موثر، افزایش آگاهی درباره قوانین رسانه ‌ای و بهره‌گیری از روابط عمومی قوی است.
  3. ساختاربندی منابع اطلاعاتی: ساختاربندی صحیح و منظم در استفاده از منابع اطلاعاتی می ‌تواند به تاب آوری رسانه ای کمک کند. این شامل انتخاب منابع قابل اعتماد و معتبر، دسته ‌بندی و مرتب ‌سازی منابع و برقراری تعادل بین منابع مختلف است.
  4. ایجاد مصونیت روانی: تقویت مصونیت روانی در برابر تأثیرات منفی رسانه‌ ها، از جمله راهکارهای مهم تاب آوری رسانه ای است. این شامل توانایی تشخیص واقعیت و تحریف ‌ها، کنترل استرس و اضطراب ناشی از اطلاعات منفی و بهره‌گیری از روش ‌های مدیریت استرس مثبت مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی است.

رسانه تاب آوری Resilience Media

رسانه تاب آوری Resilience Media «اطلس فارسی تاب آوری کشور» به عنوان اولین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ به همت دکتر جواد طلسچی یکتا تأسیس شد و تحت نظر مستقیم ایشان اداره می شود.

رسانه تاب آوری اجتماعی ایران کجاست؟

مفهوم تاب آوری امروزه به طور گسترده در علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی و همچنین در طیف وسیعی از گفتمان های تجاری، اجتماعی و سیاسی استفاده می شود. در عصر خطرات جهانی جدید مانند همه‌گیری، بحران‌های مالی و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، انعطاف‌پذیری جامعه و مردم بیش از هر زمان دیگری اهمیت  دی ارد.

رسانه تاب آوری اجتماعی ایران، تاریخچه تأسیس و اهداف

مفهوم انعطاف‌پذیری اجتماعی بر توانایی همه گروه‌های جامعه برای عبور از یک شوک یا فاجعه اشاره دارد. تاب آوری و انعطاف افراد یک جامعه در هنگام وقوع یک بحران، می تواند انسجام  تعادل را در آن جامعه حفظ کند. از این رو تاب آوری می تواند نقش بسزای در کیفیت زندگی در مواقع بحرانی ایجاد کند.

رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان از سال ۱۳۹۳ با درک صحیح اهمیت موضوع تاب آوری برای جامعه ایران، در وهله اول با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی اجتماعی در زمینه مفهوم واقعی تاب آوری و در مراحل بعدی با هدف آموزش های مجازی و حقیقی در زمینه تاب آوری، با برخورداری از تیم حرفه ای متخصص، اقدام به ایجاد شاخه جدیدی تحت عنوان خانه تاب آوری ایرانیان نمود و تاکنون قریب به یک دهه می باشد که در حوزه تاب آوری فعالیت مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.

از ابتدای فعالیت علمی تحقیقی رسانه ایرانیان در زمینه موضوع تاب آوری، در صدد شناسایی و بازتعریف مؤلفه های اجتماعی تاب آوری برآمدیم و با برگزاری میزگردهای تخصصی با مشارکت حداکثری جامعه مددکاران اجتماعی ایرانیان پیرامون موضوع تاب آوری احتماعی، هم افزایی و بارش افکار درخور توجهی صورت گرفت و متعاقباً با تقویت تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان، ضرورت ایحاد یک رسانه مستقل (تحت نظارت مجموعه رسانه های ایرانیان) متمرکز بر موضوع تاب آوری احساس شد و بدین ترتیب با همفکری و همراهی دوستان تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان زیرساخت های لازم جهت تأسیس رسانه تاب آوری Resilience Media «اطلس فارسی تاب آوری کشور» به عنوان اولین مرجع رسمی تاب آوری اجتماعی کشور در سال ۱۴۰۲ به همت دکتر جواد طلسچی یکتا تأسیس شد. رسانه تاب آوری اجتماعی ایجاد شد و نهایتاً در سال ۱۴۰۲ رسانه اطلس فارسی تاب آوری کشور به عنوان اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران بطور رسمی اعلام حضور نمود و فعالیت خود را آغاز کرد.

رسانه تاب آوری Resilience Media
رسانه تاب آوری Resilience Media

بخش های متنوع و امکانات اختصاصی رسانه تاب آوری Resilience Media

رسانه تاب آوری Resilience Media تحت عنوان اطلس فارسی تاب آوری ایران مجهز به موتور جستجوگر هوشمند با توان بالای رسانه ای می باشد که ضمن رصد لحظه به لحظه اخبار و اطلاعات تاب آوری ایران، با برخورداری از تیم تخصصی مجرب در زمینه تولید محتوای اختصاصی با موضوع تاب آوری اقدام خواهد نمود. بدیهی است در این مسیر از پتانسیل ها و توانمندیهای اعضاء محترم تیم های تخصصی خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان بهره برداری صورت خواهد پذیرفت.

نقشه خبری تاب آوری ایران یکی از مهمترین بخش های این رسانه می باشد که با استفاده از پلاگین اختصاصی مربوطه، در زمینه رصد و خبرخوانی تاب آوری کشور (تحرکات، اقدامات، همایشات و کنفرانس های خبری در نقاط مختلف ایران) را پوشش خواهد داد.

بخش آموزش های صوتی و تصویری با امکاناتی در سطخ بهترین خبرگزاری های کشور، کلیه اطلاع رسانی های ویدئویی و خصوصاً برنامه های آموزشی انجام یافته توسط خانه تاب آوری ایرانیان را پوشش خواهد داد.

رسانه تاب آوری Resilience Media
رسانه تاب آوری Resilience Media

اطلس فارسی تاب آوری کشور

جستجوگر هوشمند خبری اطلس فارسی تاب آوری ایران با امکاناتی جدید و بسیار قدرتمند رسانه ای و با برخورداری از سرور اختصاصی در سطح عالی، رصد اخبار و اطلاعات اجتماعی و تاب آوری کشور را عهده دار خواهد بود.

نشانی اینترنتی رسانه تاب آوری اجتماعی ایران  talisweb.ir  و  socialresilience.ir  می باشد و این پایگاه اینترنتی از طریق هر دو دامنه اینترنتی مذکور در دسترس می باشد.

موسس اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران دکتر جواد طلسچی یکتا مدیر و موسس مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان می باشد و کلیه اقدامات و فعالیتهای این رسانه تحت نظر مستقیم ایشان اداره می شود.

اخلاقمندی رسانه ای چیست؟

اخلاقمندی رسانه ای، انتخابی هوشمندانه در جهت تاب آوری رسانه ها: کاری از دکتر جواد طلسچی یکتا «مدیر و موسس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران» پیرو موارد مطروحه در ویدئوی قبلی، قسمت دوم از سلسله مطالب تجارب زیسته ایشان در حوزه مدیریت رسانه ها منتشر می شود.

اخلاقمندی رسانه ای چیست؟

اخلاقمندی رسانه ای، انتخابی هوشمندانه در جهت تاب آوری رسانه ها

 

کاری از رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
برگرفته از مطالب تاب اوری رسانه ها در وبسایتهای
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران و مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید