پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 60296 |
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۵ |
98 بازدید
۰
4
پ

تاب آوری سازمانها به معنای “توانایی یک سازمان در پیش بینی، آماده سازی، پاسخگویی و سازگاری با تغییرات تدریجی و اتفاقات ناگهانی به منظور بقا و پیشرفت” است. این مفهوم بر تاثیر انعطاف پذیری در رهبری تمرکز دارد تا یک سازمان بتواند خود را برای مقابله با تغییرات در همه سطوح کسب و کار آماده سازد.

تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت

تاب آوری سازمانها، مفهوم جالبی است که در ادامه قصد داریم اطلاعات مفیدی را در رابطه با آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تاب آوری سازمانها به چه معناست؟

تاب آوری سازمانها به معنای “توانایی یک سازمان در پیش بینی، آماده سازی، پاسخگویی و سازگاری با تغییرات تدریجی و اتفاقات ناگهانی به منظور بقا و پیشرفت” است. این مفهوم بر تاثیر انعطاف پذیری در رهبری تمرکز دارد تا یک سازمان بتواند خود را برای مقابله با تغییرات در همه سطوح کسب و کار آماده سازد.

یک سازمان انعطاف پذیر، قادر است با هر بحران یا مشکلی که بر سر راهش پیش آید، برخورد کند. این ویژگی به مراتب مهم‌تر از سایر ویژگیهای سازمانی است. اگر کسب و کار شما نتواند تحت فشار و تغییر رشد کند، این بدان معناست که سازمان شما در مواجهه با شرایط سخت به احتمال زیاد شکست خواهد خورد.تاب آوری سازمانها  تاب آوری سازمانها 

تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت
تاب آوری سازمانها چیست؟

اهمیت تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت

اهمیت تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت از جمله موضوعاتی است که نباید به طور سرسری از آن رد شد. سازمان‌های انعطاف پذیر نه تنها با هرگونه چالش یا تغییر به عقب برنمی‌گردند، بلکه با سرعت بیشتری به جلو پیش می روند. تاب آوری سازمانها

این سازمان ها، هرگونه چالش را به فرصت تبدیل کرده تا بتوانند به رشد و پیشرفت پایدار دست یابند. به هنگام وقوع هر نوع چالشی، رهبران سازمان ها وضعیت را به سرعت بررسی کرده و شرایط را برای تیم خود به خوبی تعریف می کنند. سازمان های انعطاف پذیر تا زمانی که به اهداف خود برای تحقق آنچه که مدنظرشان است، دست پیدا نکنند از تلاش روی گردان نمی شوند.تاب آوری سازمانها  تاب آوری سازمانها  تاب آوری سازمانها

اهمیت تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت
اهمیت تاب آوری سازمانها جهت دستیابی به موفقیت

مهمترین ویژگی های سازمان تاب آور

یک سازمان تاب آوری چه ویژگی هایی دارد؟ شاید این سوال برای شما جالب باشد که بدانید چه ویژگی هایی باعث تاب آوری یک کسب و کار می شوند. یک سازمان تاب آور برخی از ویژگی‌های زیر را داراست:

  • سازمان‌های تاب آور از محیط خارجی خود و تغییراتی که در آن رخ می‌دهد، آگاهی کامل دارند. آنها از روند‌ها، تهدیدها و فرصت‌های محیطی مطلع هستند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی را برای مقابله با تغییرات انجام دهند.
  • سازمان‌های تاب آور از قابلیت انعطاف پذیری در برابر عوامل متغیر خارجی برخوردار هستند. آنها قادرند سریعا به تغییرات و تحولات واکنش نشان داده و ساختارها، فرایندها و استراتژی‌های خود را متناسب با شرایط به‌روزرسانی کنند.
  • سازمان‌های تاب آور از قدرت برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران‌ها و رویدادهای ناگوار برخوردار هستند. این سازمان ها از تجربه‌های قبلی به عنوان یک منبع یادگیری استفاده می‌کنند و از توانایی پاسخگویی سریع و کارآمد به شرایط متغیر خارجی برخوردار هستند.
  • رهبران در این نوع سازمان ها، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنها باید از توانایی‌های رهبری از جمله ارتباطات موثر و تصمیم‌گیری استراتژیک برخوردار باشند تا بتوانند سازمان را در مقابل تغییرات و مشکلات مدیریت کنند.
  • فرهنگ سازمان قوی از جمله مهمترین ویژگی هایی است که در رابطه با این نوع سازمان ها وجود دارد. سازمان های تاب آور از فرصت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات با اعضای خود تاکید می‌کنند.
فرایند تاب آوری سازمانها به چه نحوی است؟
فرایند تاب آوری سازمانها به چه نحوی است؟

تاب آوری سازمانها؛ چگونه یک سازمان انعطاف پذیر ایجاد کنیم؟

چگونه یک سازمان تاب آوری ایجاد کنیم؟ در رابطه با پاسخگویی به این سوال باید یک سری موارد را در نظر گرفت. در ابتدا، باید محیط خارجی و داخلی سازمان را به طور جامع تحلیل کرده و مورد بررسی قرار دهید. بررسی تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف سازمان و شناخت دقیق فاکتورهایی که می‌توانند سازمان را تحت فشار قرار دهند، اولین قدم است.

بر اساس تحلیل محیطی، باید استراتژی‌ها و برنامه‌های ویژه جهت تاب آوری سازمانها را تدوین کرد. این مورد شامل شناسایی و مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی بحران، آمادگی و تطبیق با شرایط متغیر بیرونی است.

ایجاد یک فرهنگ سازمانی که بر انعطاف پذیری، همکاری، یادگیری و اشتراک‌گذاری دانش تمرکز دارد، بسیار مهم است. رهبران این سازمان ها باید فرهنگی را ترویج کنند که کارکنان تمایل زیادی جهت جستجوی فرصت‌ها، پذیرش فشارها و بهبود مداوم از خود نشان دهند.

آموزش کارکنان در رابطه با مهارت‌های مورد نیاز برای تاب آوری سازمان بسیار حائز اهمیت می باشد. در این باره باید برنامه‌های آموزشی و توسعه مناسب به منظور تقویت توانمندی‌های سازمانی در زمینه مدیریت بحران و رهبری تاب آور تدوین نمود.

برقراری ارتباط و همکاری با سایر سازمان‌ها از جمله سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های خصوصی به منظور اشتراک گذاری دانش، تجربیات و منابع در حوزه تاب آوری بسیار حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است که ایجاد یک سازمان تاب آور نیازمند پشتکار، تعهد و هماهنگی بین اعضای سازمان است. این فرآیند، زمان‌بر بوده و نتایج آن در دراز مدت حاصل می شود.

  • نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا
  • مدیر و موسس مجموعه رسانه های تاب آوری ایرانیان

منابع

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید