پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 86165 |
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶ |
103 بازدید
۰
2
پ

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان: فهرستی از تمام جنبه های مثبت زندگی خود تهیه کنید و زمانی که احساس کردید چیز بهتری را از دست داده اید دوباره آن را بخوانید. و به یاد داشته باشید: زندگیِ هیچ کس آنقدر که در رسانه های اجتماعی به نظر می رسد عالی نیست. همه ما با درد دل، نردید ها و ناامیدی ها دست و پنجه نرم می کنیم، حتی اگر بخواهیم این موارد را به صورت آنلاین به اشتراک نگذاریم!

راهبردهای عملی استفاده از رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

در این مطلب (بخش دوم از مقاله انتشاریافته اخیر با همین عنوان موضوعی) به ابعاد دیگری از چگونگیِ مدیریت رسانه های اجتماعی در جهت ایجاد و تقویت سلامت روان و تاب آوری فرزندان می پردازیم.

مرحله ۳: زمان بیشتری را با دوستان در دنیای واقعی بگذرانید

همه ما برای شادی و سلامتی به همراهیِ چهره به چهره دیگران نیاز داریم. در بهترین حالت، رسانه های اجتماعی ابزاری عالی برای تسهیل ارتباطات واقعی هستند. اما اگر اجازه داده اید که ارتباطات مجازی جایگزین دوستی های واقعی در زندگی شما بشود، راه های زیادی برای ایجاد ارتباطات معنادار بدون اتکاء به رسانه های اجتماعی وجود دارد.

هر هفته زمانی را به تعاملاتِ غیرمجازی با دوستان و خانواده اختصاص دهید. سعی کنید آن را به یک گردهمایی منظم تبدیل کنید و همیشه تلفن های خود را خاموش نگه دارید. اگر از دوستی های رو در رو غافل شده اید، با یک دوست قدیمی (یا یک دوست آنلاین) تماس بگیرید و ترتیب ملاقات حضوری را بدهید.

اگر هر دوی شما زندگی پرمشغله ای دارید، به دوست‌تان پیشنهاد دهید که با هم کار یا ورزش کنید. به یک باشگاه ورزشی مشترک بپیوندید. سرگرمی، تلاش خلاقانه یا فعالیت تناسب اندام مورد علاقه خود را پیدا کنید و به گروهی از افراد همفکرتان بپیوندید که به طور منظم با هم ملاقات می کنند.

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان
رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

اجازه ندهید که ناهنجاری های اجتماعی مانع ایجاد کنند. حتی اگر خجالتی هستید، تکنیک های اثبات شده ای برای غلبه بر ناامنی و ایجاد دوستی وجود دارد. اگر احساس می کنید کسی را ندارید که با او وقت بگذرانید، با آشنایان تماس بگیرید. بسیاری از افراد دیگر به اندازه خودتان از دشواری های یافتنِ دوستان جدید احساس ناراحتی می کنند – پس کسی باشید که یخ را می شکند! (شما یخ‌شکن باشید)

یک همکار را برای ناهار بیرون دعوت کنید یا از همسایه یا همکلاسی خود بخواهید برای صرف قهوه به شما ملحق شود. با غریبه ها تعامل کنید. از صفحه‌نمایش خود به بالا نگاه کنید و با افرادی که در وسایل نقلیه عمومی، کافی‌شاپ یا خواربارفروشی با آنها تلاقی می‌کنید ارتباط برقرار کنید.

صرفاً لبخند زدن یا سلام کردن، احساس شما را بهبود می بخشد (در شرایطی که چه بسا هرگز نمی دانید که این تعاملات ممکن است به کجا منجر شوند)

مرحله ۴: ابراز قدردانی کنید

احساس و ابراز قدردانی در مورد موارد مهم زندگی شما می تواند یک مسکّن خوشایند برای حل یا هضمِ دلخوری ها، خصومت ها و نارضایتی ها باشد که گاهی اوقات توسط رسانه های اجتماعی ایجاد می شوند. برای فکر کردن وقت بگذارید. سعی کنید یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید یا از یک برنامه سپاسگزاری استفاده کنید.

تمام خاطرات عالی و نکات مثبت زندگی خود را دنبال کنید – همچنین موارد و افرادی که اگر ناگهان در زندگی شما غیبت دارند، دلتنگشان شوید. اگر بیشتر مستعد انتشار پست‌ها و مطالب منفی هستید، حتی می‌توانید قدردانی خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید. تجربه FOMO و مقایسه نامطلوب خود با دیگران باعث می‌شود به غم ها و ناامیدی‌های زندگی فکر کنید. در شرایطی که به‌جای اینکه کاملاً در حال حاضر باشید، روی واژه های منفی «چه می‌شد» و «فقط اگر می شد» تمرکز کنید مانع از داشتن یک زندگی مطابق با زندگی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید می‌شود. با تمرین ذهن آگاهی، می توانید یاد بگیرید که در لحظه حال بیشتر زندگی کنید، تأثیر FOMO را کاهش دهید و سلامت روانی کلی خود را بهبود بخشید. داوطلب شوید.

همانطور که انسان ها به سختی به دنبال ارتباط اجتماعی هستند، ما نیز سخت می خواهیم به دیگران کمک کنیم. کمک به سایر افراد یا حیوانات نه تنها جامعه شما را از لحاظ عاطفی غنی می سازد چه بسا جهت دستیابی به اهدافی که برای شما مهم هستند نیز می تواند مفید باشد، و همچنین باعث می شود احساس شادی و قدردانی بیشتری داشته باشید.

کمک به کودک یا نوجوان درگیرِ استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

دوران کودکی و نوجوانی می تواند با چالش های رشدی و فشارهای اجتماعی همراه باشد. برای برخی از بچه ها، رسانه های اجتماعی علت مهمی برای تشدید این مشکلات و دامن زدن به اضطراب، قلدری، افسردگی و مشکلات مربوط به عزت نفس خواهد بود.

اگر در مورد استفاده فرزندتان از رسانه های اجتماعی نگران هستید، می تواند وسوسه انگیز باشد که به سادگی تلفن یا دستگاه دیگر او را مصادره کنید. اما این روش می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و فرزند شما را از دوستانش و جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی جدا سازد. در عوض، راه‌های دیگری برای کمک به فرزندتان وجود دارد که از فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها به شیوه‌ای مسئولانه‌تر استفاده کند.

استفاده فرزندتان از رسانه های اجتماعی را کنترل و محدود کنید. هرچه بیشتر در مورد نحوه تعامل فرزندتان در رسانه های اجتماعی بدانید، بهتر می توانید به این مشکلات رسیدگی کنید. برنامه‌های کنترل والدین می‌توانند به محدود کردنِ استفاده از داده‌های فرزندتان کمک کنند یا استفاده از تلفن او را به ساعات خاصی از روز محدود نماید.

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان
رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

همچنین می‌توانید تنظیمات حریم خصوصی را در پلتفرم‌های مختلف طوری تنظیم کنید تا از قرار گرفتن فرزندتان در معرض احتمالی قلدرها یا شکارچیان پیشگیری نمایید.

در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید. مشکلات استفاده از رسانه های اجتماعی اغلب می تواند مسائل عمیق تری را پنهان کند. آیا فرزند شما در مدرسه مشکل دارد؟ آیا از کمرویی یا اضطراب اجتماعی رنج می برند؟ آیا مشکلات خانه باعث استرس آنها می شود؟ وقفه های استفاه از «رسانه های اجتماعی» را اجرا کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را تا زمانی که فرزندتان شب‌ها تکالیف خود را انجام نداده است ممنوع کنید، تلفن‌ها را روی میز شام یا در اتاق خوابش نگذارید، و برای انجام امورات خانوادگی طوری برنامه‌ریزی کنید که استفاده از تلفن یا وسایل دیگر را ممنوع سازد. برای پیشگیری از مشکلات خواب، همیشه اصرار داشته باشید که تلفن ها حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش باشند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید